• Ημερολόγιο
  • Όροι Χρήσης
  • Syros Places
  • Επικοινωνία
Τρίτη, 28 Μαρτίου 2023
12 °c
Syros
9 ° Τε
12 ° Πε
13 ° Πα
14 ° Σα
16 ° Κυ
Syros Agenda
  • Culture@Home
  • Μουσική
    • Live
    • Party
    • Όπερα
    • Συναυλία
    • Χορός
  • Σινεμά
  • Θέατρο
  • Εκθέσεις
  • Βιβλίο
  • Φεστιβάλ
  • Εποχιακά
    • Συριανό Καρναβάλι
    • Σεμινάριο – Webinar
    • Συνέδριο
    • Ομιλία
    • Ημερίδα
    • Εορτές
    • Πάσχα
  • Παιδί
  • Θρησκεία
  • Υγεία
  • Θέματα
    • Ψηφιακός Πολιτισμός
    • Πολιτισμός
    • Enfield Neorion
    • Επικαιρότητα
    • Απόψεις
    • Διάφορα
    • Διπλωματική
  • Ιστορία Σύρου
No Result
View All Result
  • Culture@Home
  • Μουσική
    • Live
    • Party
    • Όπερα
    • Συναυλία
    • Χορός
  • Σινεμά
  • Θέατρο
  • Εκθέσεις
  • Βιβλίο
  • Φεστιβάλ
  • Εποχιακά
    • Συριανό Καρναβάλι
    • Σεμινάριο – Webinar
    • Συνέδριο
    • Ομιλία
    • Ημερίδα
    • Εορτές
    • Πάσχα
  • Παιδί
  • Θρησκεία
  • Υγεία
  • Θέματα
    • Ψηφιακός Πολιτισμός
    • Πολιτισμός
    • Enfield Neorion
    • Επικαιρότητα
    • Απόψεις
    • Διάφορα
    • Διπλωματική
  • Ιστορία Σύρου
No Result
View All Result
Syros Agenda
No Result
View All Result
Αρχική Σελίδα Θέματα

Όταν ο Γιάννης Ρίτσος ήταν υποψήφιος για Νομπέλ το 1971

09/01/2022
in Θέματα, Πολιτισμός
A A
0
Όταν ο Γιάννης Ρίτσος ήταν υποψήφιος για Νομπέλ το 1971

Ο Γιάννης Ρίτσος στη Μονεμβασιά

Η αποκάλυψη των «απόρρητων» πρακτικών ύστερα από 50 χρόνια, η βράβευση του Πάμπλο Νερούδα και η σχέση με τον έλληνα ποιητή.

Δημήτρης Δουλγερίδης

Το 1970 ο θάνατος της αδελφής του Νίνας είναι η αφορμή για να συνθέσει ο Γιάννης Ρίτσος τον ποιητικό μονόλογο «Η Ελένη». Το σύμβολο του αιώνιου κάλλους εμφανίζεται εδώ γηρασμένο και η αγνώριστη γυναίκα («ναι, ναι, εγώ είμαι») αναπολεί τη ματαιότητα για τις προσπάθειες των συφοριασμένων θνητών:

«Ναι, ναι, — εγώ είμαι. Κάτσε λίγο. Κανένας πια δεν έρχεται. Κοντεύω
να ξεχάσω τα λόγια. Κι ούτε χρειάζονται. Πλησιάζει θαρρώ το καλοκαίρι·
σαλεύουν αλλιώς οι κουρτίνες —κάτι θέλουν να πουν,— ανοησίες. Η μια τους
έχει βγει κιόλας έξω απ’ το παράθυρο, τραβιέται, να σπάσει τους κρίκους,
να φύγει πάνω απ’ τα δέντρα, —ίσως κιόλας να ζητάει να τραβήξει
ολόκληρο το σπίτι κάπου αλλού— μα το σπίτι αντιστέκεται μ’ όλες τις γωνιές του
και μαζί του κι εγώ, παρότι νιώθω, εδώ και μήνες, ελευθερωμένη
απ’ τους νεκρούς μου κι απ’ τον ίδιο τον εαυτό μου· κι αυτή μου η αντίσταση,
ακατανόητη, αθέλητη, ξένη, είναι το μόνο δικό μου — ο δεσμός μου
με τούτο το κρεβάτι, με τούτη την κουρτίνα· — είναι κι ο φόβος μου, σα να κρατιέμαι
ολόσωμη απ’ αυτό το δαχτυλίδι με τη μαύρη πέτρα που φοράω στο δείχτη…».

Αυτή είναι η εποχή που, όπως αποδεικνύεται από το άνοιγμα των αρχείων, η επιτροπή των υποψηφιοτήτων για τα Νομπέλ Λογοτεχνίας υποδεχόταν τη δική του για το 1971.

Στην αρχή κάθε νέας χρονιάς η Σουηδική Ακαδημία «ξεκλειδώνει» τα πρακτικά για τη λίστα που είχαν διαμορφώσει οι «σοφοί» της 50 χρόνια πριν: αυτό είναι το χρονικό όριο στο οποίο παραμένουν απόρρητα. Φέτος, λοιπόν, στον κατάλογο με τους 90 υποψηφίους εντοπίζουμε το όνομα του Γιάννη Ρίτσου (στη θέση 68) ως προτεινόμενου από το PEN Club Σουηδίας. Από την ανάγνωση μάλιστα στις λίστες των προηγούμενων ετών φαίνεται ότι αυτή είναι η πρώτη φορά που δημοσιοποιείται το όνομα του έλληνα ποιητή.

Δημοσιεύματα του ελληνικού Τύπου εκείνης της εποχής, αλλά και μεταγενέστερα, θα ανεβάσουν τον αριθμό των υποψηφιοτήτων του (έως τις 9 ή 11), συνήθως με την επίκληση πληροφοριών από το σουηδικό PEN Club, ομοτέχνους του ή την Εταιρεία Ελλήνων Λογοτεχνών. Μένει να φανεί, λοιπόν, τα επόμενα χρόνια και μετά το άνοιγμα των επόμενων αρχείων ο συνολικός αριθμός.

Για την ιστορία, η αμέσως προηγούμενη ελληνική υποψηφιότητα ήταν εκείνη του Παντελή Πρεβελάκη το 1970 (τον είχε προτείνει ο νεοελληνιστής Καριοφίλης Μητσάκης), ενώ την περίοδο 1960-1963 εντοπίζονται τα ονόματα των Ηλία Βενέζη και Στράτη Μυριβήλη, το 1956 της Μέλπως Αξιώτη. Νωρίτερα φυσικά κυριαρχούν οι περιπτώσεις των Νίκου Καζαντζάκη και Αγγελου Σικελιανού.

Ο Πάμπλο Νερούδα

Ο Πάμπλο Νερούδα

Ο ποιητής στον οποίο κατέληξε το Νομπέλ Λογοτεχνίας το 1971 είναι ο Χιλιανός Πάμπλο Νερούδα, για τον οποίο ο Ρίτσος θα εκφράσει συχνά αμοιβαία εκτίμηση (σ’ εκείνον απευθύνει άλλωστε και λογοτεχνική «Επιστολή»). Τον Αύγουστο του 1952, έπειτα από πολυετή κράτηση στη Μακρόνησο και τον Αϊ-Στράτη, ο έλληνας ποιητής μεταφέρεται στην Αθήνα. Ρόλο παίζει η πίεση διεθνών προσωπικοτήτων, όπως ο Πάμπλο Πικάσο, ο Πολ Ελιάρ και ο χιλιανός νομπελίστας. Με τον Νερούδα επρόκειτο να ταξιδέψει, εξάλλου, το 1970 στο Διεθνές Φεστιβάλ Ποίησης του Λονδίνου, ως εξαίρεση από τον κατ’ οίκον περιορισμό στη Σάμο που του είχε επιβάλει η δικτατορία.

Οπως θυμόταν το 2016 η κόρη του Ερη Ρίτσου: «Παίρνει άδεια να ταξιδέψει στην Αθήνα, όπου ο Στυλιανός Παττακός τον καλεί στο γραφείο του για να του κάνει συστάσεις, τι πρέπει να πει στο Λονδίνο εάν ερωτηθεί για την κατάσταση στην Ελλάδα… Ο Ρίτσος του είπε πως αν ερωτηθεί, θα πει απλώς την αλήθεια… Πως στην Ελλάδα υπάρχει μια στυγνή στρατιωτική δικτατορία. Κατόπιν τούτου πήρε τον δρόμο για Πειραιά, Τμήμα Μεταγωγών, Καρλόβασι, και οι διοργανωτές στο Λονδίνο πήραν την απάντηση πως ο Ρίτσος αρνείται να ταξιδέψει» (ανάρτηση στο Facebook).

Από τα πρακτικά του 1971 που δημοσιοποιήθηκαν προκύπτει ότι ορισμένα μέλη της Επιτροπής ήταν διστακτικά επί χρόνια, καθώς έργα του Νερούδα όπως η «Ωδή στον Στάλιν» δεν συμβάδιζαν με το ιδεώδες του Αλφρέντ Νομπέλ, όπως αποκαλύπτει ο δημοσιογράφος Kaj Schueler στη σουηδική εφημερίδα «Svenska Dagbladet» και αναπαράγει η «Guardian».

Αντιρρήσεις εκφράζει, για παράδειγμα, ο Aντερς Eστερλουντ, πρώην γενικός γραμματέας της Σουηδικής Ακαδημίας. Παρόλο που αναγνωρίζει την «ποιητική δύναμη και τη ζωντάνια», αμφισβητεί κατά πόσο «οι κυρίαρχες κομμουνιστικές αποχρώσεις στην ποίησή του συνάδουν με την αιτία ύπαρξης του βραβείου». Ο ίδιος είχε εκφράσει ήδη από τις αρχές της δεακετίας του 1960 την αντίρρησή του για την «πολιτικοποίηση» και τις «προπαγανδιστικές κατασκευές» του Νερούδα, όπως και για τον μηδενισμό του Μπέκετ (που τελικά θα κερδίσει το βραβείο το 1969).

Από το άνοιγμα των αρχείων, τέλος, προκύπτει ότι ανάμεσα στις άλλες υποψηφιότητες περιλαμβάνονταν οι Χάινριχ Μπελ, Τζέιμς Μπάλντουιν, Χόρχε Λουίς Μπόρχες, ο Οντεν, ο Ναμπόκοφ, o Τενεσί Ουίλιαμς και ο Αντρέ Μαλρό (οι τέσσερις τελευταίοι δεν θα το πάρουν ποτέ). Ο Οντεν μάλιστα κατάφερε να περάσει στη βραχεία λίστα μαζί με τους Μαλρό, Πάτρικ Γουάιτ και Εουτζένιο Μοντάλε. Ο δεύτερος θα κερδίσει το Νομπέλ το 1973– ο μοναδικός από την Αυστραλία – και ο τελευταίος το 1975.


Πηγή: tanea.gr

Tags: Γιάννης Ρίτσος
ShareTweetShareSendSend
Προηγούμενο Άρθρο

Το «Μουσικό Κουτί» της ΕΡΤ

Επόμενο Άρθρο

Ημερολόγιο Συλλόγου Μικρασιατών Ερμούπολης Σύρου

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Βιβλίο

Το βιβλίο της «Aero Espresso Italiana S.A.» που πραγματοποιούσε πτήσεις στην Σύρο

26/03/2023
Το «Istorima» με τις συναρπαστικές ιστορίες πραγματικών ανθρώπων έρχεται στην Σύρο
Podcast

Το «Istorima» με τις συναρπαστικές ιστορίες πραγματικών ανθρώπων έρχεται στην Σύρο

26/03/2023
Οριστική επανένωση παρθενώνειων θραυσμάτων από τα Μουσεία του Βατικανού στο Μουσείο Ακρόπολης
Θέματα

Οριστική επανένωση παρθενώνειων θραυσμάτων από τα Μουσεία του Βατικανού στο Μουσείο Ακρόπολης

24/03/2023
Επαναπατρίζονται είκοσι εννέα πολύτιμες αρχαιότητες στην Ελλάδα
Θέματα

Επαναπατρίζονται είκοσι εννέα πολύτιμες αρχαιότητες στην Ελλάδα

24/03/2023
Επόμενο Άρθρο
Ημερολόγιο Συλλόγου Μικρασιατών Ερμούπολης Σύρου

Ημερολόγιο Συλλόγου Μικρασιατών Ερμούπολης Σύρου

ΒΙΒΛΙΟ: Έρωτας και νους οργανοπαίχτες | Λουκρητία Δούναβη

ΒΙΒΛΙΟ: Έρωτας και νους οργανοπαίχτες | Λουκρητία Δούναβη

2ος Κύκλος Μαθημάτων Feldenkrais 2021-2022

2ος Κύκλος Μαθημάτων Feldenkrais 2021-2022

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΘΕΑΤΡΟ ΑΠΟΛΛΩΝ: Ο Συριανός κινηματογραφιστής Αντώνης Αλμπανόπουλος

ΘΕΑΤΡΟ ΑΠΟΛΛΩΝ: Ο Συριανός κινηματογραφιστής Αντώνης Αλμπανόπουλος

27/03/2023
Υπουργείο Υγείας: Τέλος οι μάσκες, τι θα ισχύει με τους εργαζόμενους, ποιοι χώροι εξαιρούνται

Κορωνοϊός: Τέλος από σήμερα και επίσημα η χρήση μάσκας στα ΜΜΜ – Ποια μέτρα συνεχίζουν να ισχύουν

27/03/2023
Θερινό ωράριο καταστημάτων 2020 / Summer’s shopping hours

Θερινό Ωράριο Λειτουργίας Καταστημάτων (26.3-30.6.2023)

27/03/2023
Παγκόσμια Ημέρα Θεάτρου 2023: Το μήνυμα της Samiha Ayoub

Παγκόσμια Ημέρα Θεάτρου 2023: Το μήνυμα της Samiha Ayoub

26/03/2023

ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

  • Θέματα
  • Βιβλίο
  • Εκθέσεις
  • Εποχιακά
  • Θέατρο
  • Θρησκεία
  • Μουσική
  • Οικολογία
  • Παιδί
  • Σινεμά
  • Άθληση

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΣΥΡΟΥ

ΩΡΑΡΙΑ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΩΝ ΧΩΡΩΝ

ΔΩΡΕΑΝ ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ

Τα Φεστιβάλ του “ΣΥΡΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ 2021”
Δωρεάν

7ο Διεθνές Φεστιβάλ Εκκλησιαστικού Οργάνου «ΑΝΩ»

by syrosagenda
24/03/2023
0

7ο Διεθνές Φεστιβάλ Εκκλησιαστικού Οργάνου «ΑΝΩ» 21 – 26 Αυγούστου 2023 Καθεδρικός Ναός Αγίου Γεωργίου Άνω Σύρου Με στόχο την ανάδειξη...

Διαβάστε περισσότερα
ΕΡΤ2: Η ΑΥΛΗ ΤΩΝ ΧΡΩΜΑΤΩΝ «25η Μαρτίου – Αφιέρωμα στο δημοτικό τραγούδι»

ΕΡΤ2: Η ΑΥΛΗ ΤΩΝ ΧΡΩΜΑΤΩΝ «25η Μαρτίου – Αφιέρωμα στο δημοτικό τραγούδι»

24/03/2023
ΕΚΘΕΣΗ: «TRANSIENS NOSTRUM_ΕΠΙΧΩΜΑΤΩΣΕΙΣ»

Ανοιχτή πρόσκληση σε συνάντηση και συζήτηση / «TRANSIENS NOSTRUM_ΕΠΙΧΩΜΑΤΩΣΕΙΣ»

24/03/2023

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙΣ

Θερινό ωράριο καταστημάτων 2020 / Summer’s shopping hours
Ανακοίνωση

Θερινό Ωράριο Λειτουργίας Καταστημάτων (26.3-30.6.2023)

by syrosagenda
27/03/2023
0

ΘΕΡΙΝΟ ΩΡΑΡΙΟ ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΩΝ από 26 Μαρτίου έως 30 Ιουνίου 2023 SUMMER SHOPPING HOURS from March 26 to June 30 2023...

Διαβάστε περισσότερα
ΥΠΠΟΑ: Επικαιροποιημένες οδηγίες ασφαλούς λειτουργίας κλειστών μουσείων

Ωράριο Λειτουργίας του Αρχαιολογικού Μουσείου Σύρου (1.4.2023-31.10.2023)

23/03/2023
Η Ακαδημία της Σκάλας του Μιλάνου στο Ιστορικό Θέατρο “Απόλλων”!

Ωράρια Μουσείων και Επισκέψιμων Πολιτιστικών Χώρων κατά τις Ημέρες του Πάσχα

23/03/2023

MEDIA KIT

ΘΕΣΕΙΣ ΠΛΟΙΩΝ LIVE

ΘΕΣΕΙΣ ΑΕΡΟΠΛΑΝΩΝ LIVE

ΚΑΙΡΟΣ ΣΥΡΟΥ

Ermoúpolis, Greece

© 2023 Syros Agenda | Καθημερινή ενημέρωση για την τέχνη και τον πολιτισμό

No Result
View All Result
  • Culture@Home
  • Μουσική
    • Live
    • Party
    • Όπερα
    • Συναυλία
    • Χορός
  • Σινεμά
  • Θέατρο
  • Εκθέσεις
  • Βιβλίο
  • Φεστιβάλ
  • Εποχιακά
    • Συριανό Καρναβάλι
    • Σεμινάριο – Webinar
    • Συνέδριο
    • Ομιλία
    • Ημερίδα
    • Εορτές
    • Πάσχα
  • Παιδί
  • Θρησκεία
  • Υγεία
  • Θέματα
    • Ψηφιακός Πολιτισμός
    • Πολιτισμός
    • Enfield Neorion
    • Επικαιρότητα
    • Απόψεις
    • Διάφορα
    • Διπλωματική
  • Ιστορία Σύρου

© 2023 Syros Agenda | Καθημερινή ενημέρωση για την τέχνη και τον πολιτισμό

Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε τη βέλτιστη εμπειρία πλοήγησης στον ιστότοπό μας.

Μπορείτε να μάθετε ποια cookies χρησιμοποιούμε ή να τα απενεργοποιήσετε στις ρυθμίσεις.

Syros Agenda
Επισκόπηση απορρήτου
Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να σας παρέχουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλόηγησης. Οι πληροφορίες cookie αποθηκεύονται στο πρόγραμμα περιήγησης και εκτελούν λειτουργίες όπως η αναγνώρισή σας όταν επιστρέφετε στον ιστότοπό μας και βοηθώντας την ομάδα μας να καταλάβει ποια τμήματα του ιστότοπου θεωρείτε πιο ενδιαφέροντα και χρήσιμα.
Απολύτως απαραίτητα cookies

Το αυστηρώς απαραίτητο cookie θα πρέπει να είναι ενεργοποιημένο ανά πάσα στιγμή, ώστε να μπορέσουμε να αποθηκεύσουμε τις προτιμήσεις σας για ρυθμίσεις cookie.

Εάν απενεργοποιήσετε αυτό το cookie, δεν θα μπορέσουμε να αποθηκεύσουμε τις προτιμήσεις σας. Αυτό σημαίνει ότι κάθε φορά που επισκέπτεστε αυτόν τον ιστότοπο θα χρειαστεί να ενεργοποιήσετε ή να απενεργοποιήσετε ξανά τα cookies.

3rd Party Cookies

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Google Analytics για τη συλλογή ανώνυμων πληροφοριών, όπως τον αριθμό επισκεπτών στον ιστότοπο και τις πιο δημοφιλείς σελίδες.

Η διατήρηση αυτού του cookie μας επιτρέπει να βελτιώσουμε τον ιστότοπό μας.

Παρακαλούμε ενεργοποιήστε πρώτα τα απολύτως απαραίτητα cookies ώστε να μπορέσουμε να αποθηκεύσουμε τις προτιμήσεις σας!