Ο John Ackroyd που κατοικούσε στο Isle of Wight στην Αγγλία, απεβίωσε τη Δευτέρα 25 Ιανουαρίου 2021 μετά από μια μακρά περίοδο ασθένειας. Οι κάτοικοι της περιοχής Ryde, συναντούσαν τον John (γνωστό ως Ackers, σε φίλους και συναδέλφους) να πηγαίνει στην πόλη με το ποδήλατό του, να δίνει ομιλίες, ή να επιβλέπει διακριτικά μηχανολογικές εργασίες.
Πάντα καινοτομούσε
Ξεκινώντας την καριέρα του ως μαθητευόμενος για τον Saunders Roe, ο John συνέχισε να ασχολείται με πολλά πρωτοποριακά έργα, συμπεριλαμβανομένων των πρώτων μικτών μαχητικών αεροσκαφών και πυραύλων – τα πειραματικά SR.53 και SR.177.
Αργότερα εργάστηκε επίσης σε έναν πρώιμο ανταγωνιστή του Hovercraft, το Cushioncraft (θυγατρική της Britten Norman) και στη δεκαετία του 1970, πολύ πριν από την εποχή του, ασχολήθηκε με το πρώτο ηλεκτρικό αυτοκίνητο πόλης, το Enfield 8000, το πρώτο ηλεκτρικό αυτοκίνητο που κατασκευάστηκε στην Ελλάδα.
Το εργοστάσιο δημιουργήθηκε στην Σύρο, στις εγκαταστάσεις ενός παλαιού νηματουργίου (Αφων Βελισσαρόπουλου), εκεί που βρισκόταν το πρώην σούπερ μάρκετ “Νεώριο”. Αρχικά η Enfield Automotive με πρόεδρο τον Κωνσταντίνο Αδρακτά, που σχεδίασε το Ε8000, είχε έδρα στο Isle of Wight. Όμως ξεκίνησαν απεργίες από τους εργαζόμενους μόλις ξεκίνησε η γραμμή παραγωγής του αυτοκινήτου. Την ίδια περίοδο ο εφοπλιστής, Γιάννης Γουλανδρής, ο οποίος είχε αγοράσει τα ναυπηγεία Νεωρίου (πλέον ONEX Neorion Shipyards), αγόρασε την Enfield Automotive με σκοπό να συνεχίσει την παραγωγή στην Ελλάδα. Όμως ο Αδραχτάς, ο οποίος έφυγε πρόσφατα από τη ζωή, αρνήθηκε να συμμετέχει στη μεταφορά της παραγωγής στην Ελλάδα και συγκρούστηκε με τον Γουλανδρή κάτι που οδήγησε τον εφοπλιστή στην επιλογή του John Ackroyd o οποίος εγκαταστάθηκε και εργάστηκε στη Σύρο ως Διευθύνων Σύμβουλος. Το εργοστάσιο στελεχώθηκε με ντόπιους τεχνίτες, στην πλειονότητας τους καραβομαραγκοί, ενώ κανένας δε διέθετε εμπειρία στη δημιουργία οχημάτων. Δημιουργήθηκαν εξαρχής ξύλινα καλούπια για να διαμορφώσουν το αυτοκίνητο. Ο Ackroyd συννεονούνταν μαζί τους, μέσω των σχεδίων του ώστε να επιτευχθούν οι απαιτούμενες εργασίες, καθώς κανένας τους δε μιλούσε αγγλικά. Ένα αυτοκίνητο υπάρχει πλέον στο Βιομηχανικό Μουσείο Ερμούπολης.
Ο John Ackroyd συμμετείχε και στο ντοκιμαντέρ “Ανάμεσα σε δύο νησιά / A tale of two isles” του Μιχάλη Σταυρόπουλου όπου μίλησε για τη δουλειά και αναφέρθηκε αναλυτικότερα στην όλη προσπάθεια της παραγωγής του ηλεκτρικού αυτοκινήτου στην Σύρο. Το φιλμ διερευνά τη γέννηση και το θάνατο ενός πρωτοποριακού ηλεκτρικού αυτοκινήτου, του Enfield 8000, το οποίο παρουσιάστηκε στις αρχές της δεκαετίας του ’70, 40 χρόνια προτού ανακαλύψει η αυτοκινητοβιομηχανία τα πλεονεκτήματα της ηλεκτροκίνησης, και το οποίο κατασκευαζόταν στη Σύρο! (Το ντοκιμαντέρ είναι διαθέσιμο στην Cosmote TV.)
Στη δεκαετία του 1980, το πρωτοποριακό έργο του με τα τζετ, οδήγησε τον John στον δρόμο της τολμηρής του ιδέας – χρησιμοποιώντας έναν κινητήρα τζετ για να προωθήσει ένα όχημα γρηγορότερα από ό, τι είχε επιτευχθεί ποτέ – και το Thrust 2 κατάφερε να σπάσει το ρεκόρ ταχύτητας εδάφους. Το όχημα κατασκευάστηκε στο εργοστάσιο της Enfield Marine στην Αγγλία.
Το 2018 συμμετείχε σε τοπική εκδήλωση-έκθεση στο Isle of Wight “IW Hidden Heroes Website” όπου παρουσίασε τα επιτεύγματα του αλλά φυσικά και ένα καλοδιατηρημένο Enfield 8000 που ανήκει στον Barry Price κατόχου επίσης και του μοναδικού “Enfield Safari“, του προσωπικού κάποτε αυτοκινήτου του Γιάννη Γουλανδρή. Ο Barry Price, διαθέτει επίσης δικό του μουσείο ιστορικών οχημάτων στο Isle of Wight στην Αγγλία.
Ο John είχε γράψει και ένα αυτοβιογραφικό βιβλίο με το τίτλο “Jet Blast, and the Hand of Fate” για τη ζωή και το έργο του στο οποίο αναφέρονται τόσο οι συνθήκες της παραμονής του στην Σύρο, όσο και τα σπουδαία επιτεύγματα του κατά τη διάρκεια της καριέρας του.
Διαβάστε περισσότερα για τη ζωή του ΕΔΩ
Δημιουργήθηκε επίσης ιστοσελίδα αφιρωμένη σε εκείνον όπου παρουσιάζεται η ζωή του https://johnackroyd.muchloved.com