Η ατομική έκθεση ζωγραφικής «Βιομηχανικά τοπία» της Σοφίας Πασπαλίδου θα φιλοξενηθεί στην αίθουσα τέχνης «Εμμανουήλ Ροΐδης» στο Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης από 14-21 Απριλίου 2014.
Εγκαίνια
Δευτέρα 14 Απριλίου | 20:30
Ωράριο λειτουργίας (καθημερινά)
11:00-14:00 και 18:00-21:00
Λίγα λόγια για τη δουλειά της Σοφίας Πασπαλίδου.
Κάθε καινούργια δουλειά της Σοφίας Πασπαλίδου, αποτελεί πεδίο έντονων εικαστικών διεργασιών, ενώ παράλληλα ανοίγει νέους δρόμους έρευνας και έκφρασης. Ανήκει στη γενιά εκείνη, που δημιουργεί την καλλιτεχνική της προσωπικότητα και διαμορφώνει σταδιακά το προσωπικό της ιδίωμα, με στοιχεία που κατεξοχήν χαρακτηρίζουν τις σύγχρονες γυναίκες ζωγράφους: δύναμη επιμονής, εκτίμηση και σεβασμός στη ζωγραφική, διάθεση αναζήτησης και προβληματισμού, ενεργή και έντονη παρουσία στα καλλιτεχνικά δρώμενα.
Αφομοιώνει δημιουργικά, μέσα από μια αναλυτική προσέγγιση, τα ερεθίσματα που εκπέμπει ο φυσικός μας κόσμος, και στη συνέχεια διαμέσου μιας εξελικτικής διαδικασίας συνθετικής επεξεργασίας, οδηγείται στην ολοκλήρωση της προσπάθειας. Συνδυάζει επιτυχώς τάσεις της μοντέρνας Ευρωπαϊκής τέχνης με αναφορές αρχαία Ελληνική παράδοση, ενώ οι συχνές συμβολιστικές προεκτάσεις, αποκαλύπτουν ένα διαμορφωμένο προσωπικό ύφος με κωδικοποιημένα στοιχεία και μηνύματα, που διαρκώς επανέρχονται στο έργο της. Αναπτύσσει και ανακεφαλαιώνει το εικαστικό της λεξιλόγιο, βασικά στοιχεία του οποίου είναι: η κυβιστική αντίληψη που συνδέεται με την οργάνωση του χώρου, η διακοσμητική παράθεση του χρώματος, η εμφανής σκηνογραφική τάση, η ισορροπία όλου και μέρους, που ταυτόχρονα αυτονομείται και αυτοσημαίνεται ελεύθερα σε ένα ενιαίο σύνολο. Ενσωματώνει συχνά στη ζωγραφική επιφάνεια διάφορα ετερόκλητα υλικά και στοιχεία(κολλάζ), πολλάκις προερχόμενα και από την χαρακτική τέχνη, ενώ η συχνή χρήση του λευκού και του μαύρου χρώματος, επιτείνει τη δραματικότητα της σύνθεσης και απορροφά τους ψυχικούς κραδασμούς. Ξεκινά με προσχέδιο από κάρβουνο ή μελάνι, συνεχίζει με μίξεις καθαρών χρωμάτων, και ολοκληρώνει τη ζωγραφική διαδικασία με τη χρήση υλικών όπως: τέμπερες, ακρυλικά, φθαρμένες ύλες(χαρτί, πανί, λαμαρίνα), ακουαρέλα(γκουάζ), ξυλομπογιές.
Στη παρούσα έκθεση, η καλλιτέχνιδα θεματολογικά επιλέγει, την ανθρώπινη παρουσία, ενταγμένη μέσα σε ένα ζοφερό αστικό- βιομηχανικό περιβάλλον. Αναζητώντας την προσωπική του ελευθερία, ο σύγχρονος άνθρωπος βιώνει την καταπίεση, την απόγνωση, την αποξένωση. Παρότι εγκλωβισμένος, μέσα σε ένα εχθρικό γι αυτόν πλαίσιο, επιμένει να ανασυγκροτείται διαρκώς και να ανατάσσεται. Θέλοντας η ζωγράφος να επιτείνει ακόμη περισσότερο την κατάσταση πλήρους αλλοτρίωσης που υφίσταται, φτάνει στο σημείο να τον απεικονίζει δίνοντας του τη μορφή βιομηχανικού αντικειμένου, υιοθετώντας έτσι σουρεαλιστικές προεκτάσεις στη δουλειά της. Παράλληλα η επιλογή του χρώματος, τονίζει τη βιομηχανική χροιά του χώρου, π.χ το κόκκινο του ιωδίου ή το μεταλλικό που αποπνέει ψυχρότητα.
Η ζωγράφος με σίγουρο και σταθερό χέρι κατορθώνει να αποτυπώσει με ένταση την κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει ο άνθρωπος, καταστώντας μας έτσι κοινωνό του έργου της. Εικόνες δυνατές, αναπάντεχες και σπαραχτικές, με κυρίαρχο υλικό τη ρύπανση της ατμόσφαιρας, τον καπνό, την ομίχλη, χωρίς ίχνος ωραιοποίησης. Η εξπρεσιονιστική γραφή και ο βιωματικός χαρακτήρας των έργων της, δίνουν τη δυνατότητα στο θεατή να αισθανθεί και πάλι τις αντίρροπες δυνάμεις μιας ζώσας κοινωνικής πραγματικότητας, να συνδεθεί με τους σκληρούς ρυθμούς και ήχους της, να αποκαταστήσει τους χαμένους δεσμούς του με αυτήν και να ξαναβρεί το χαμένο νόημα της ζωής.
Γιάννης Κ. Παπαφίγκος
Κριτικός τέχνης- μέλος της A.I.C.A