• Ημερολόγιο
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
Παρασκευή, 15 Ιανουαρίου, 2021
Syros Agenda
  • Culture@Home
  • Μουσική
    • Live
    • Party
    • Όπερα
    • Συναυλία
  • Σινεμά
  • Θέατρο
  • Εκθέσεις
  • Βιβλίο
  • Φεστιβάλ
  • Εποχιακά
    • Γεύση
    • Ημερίδα
    • Σεμινάριο – Webinar
    • Ομιλία
    • Συριανό Καρναβάλι
  • Παιδί
  • Θρησκεία
  • Άθληση
  • Υγεία
  • Άρθρα
    • Ιστορία
    • Ψηφιακός Πολιτισμός
    • Πολιτισμός
    • Enfield Neorion
    • Επικαιρότητα
    • Διάφορα
    • Διπλωματική
No Result
View All Result
  • Culture@Home
  • Μουσική
    • Live
    • Party
    • Όπερα
    • Συναυλία
  • Σινεμά
  • Θέατρο
  • Εκθέσεις
  • Βιβλίο
  • Φεστιβάλ
  • Εποχιακά
    • Γεύση
    • Ημερίδα
    • Σεμινάριο – Webinar
    • Ομιλία
    • Συριανό Καρναβάλι
  • Παιδί
  • Θρησκεία
  • Άθληση
  • Υγεία
  • Άρθρα
    • Ιστορία
    • Ψηφιακός Πολιτισμός
    • Πολιτισμός
    • Enfield Neorion
    • Επικαιρότητα
    • Διάφορα
    • Διπλωματική
No Result
View All Result
Syros Agenda
No Result
View All Result
Home Άρθρα

Η ανάπλαση της μορφής του Αγίου Νικολάου στο Μπάρι της Ιταλίας

09/05/2013
in Άρθρα, Θρησκεία, Ιστορία
0
Τα οστά όταν ανοίχθηκε ο τάφος
Photo: Bollettino di San Nicola
Στη δεκαετία του 1950 η κρύπτη που περιήχε τον τάφο του Αγίου Νικολάου στη Βασιλική του Αγίου Νικολάου στο Μπάρι της Ιταλίας, χρειαζόταν εκτεταμένες εργασίες στα πατώματα και τους τοίχους. Αυτό απαιτούσε την αφαίρεση του βαρύ καλύμματος του τάφου και την αφαίρεση των οστών του Αγίου Νικολάου για πρώτη και μοναδική φορά από τότε που ενταφιάστηκαν από τον Πάπα Ουρβανό Β’ το 1089 (όταν ο τάφος ολοκληρώθηκε).
Μια ειδική επισκοπική επιτροπή, με επικεφαλής τον σεβασμιότατος Enrico Nicodemo, Αρχιεπίσκοπο του Μπάρι, διοργανώθηκε για την εξέταση των λειψάνων υπό την παρουσία της. Ο Luigi Martino, καθηγητής της ανθρώπινης ανατομίας στο Πανεπιστήμιο του Μπάρι, προσελήφθηκε για την εξέταση. Ήταν επικουρούμενος από τον συνάδελφό του Δρ Alfredo Ruggieri.

Το άνοιγμα του τάφου

Τα οστά ήταν τοποθετημένα ανενόχλητα, ανέγγιχτα και εκτός θέασης για 866 χρόνια, μέχρι το βράδυ της 5 Μαΐου 1953. Τα οστά βρέθηκαν διάσπαρτα χωρίς καμιά ιδιαίτερη θέση μέσα στον τάφο. Το κρανίο είχε τοποθετηθεί προσεκτικά στο ένα άκρο (βλέπε φωτογραφία). Τα οστά αφαιρέθηκαν, για να αναγνωριστούν και να απογραφούν. Εκτός από το κρανίο, υπήρχαν μακρά οστά, βραχέων οστών, και πολλά μικρά θραύσματα οστών. Ανάμεσα στα οστά υπήρχαν και μικρές πέτρες και χαλίκια, το οποία θεωρείται ότι είχαν συγκεντρωθεί βιαστικά μαζί με τα οστά, από τους ναύτες στο Μπάρι το 1087.
Ο τάφος είχε περίπου ¾ της ίντσας διαυγές υγρό στον πυθμένα και τα οστά ήταν υγρά, με μικρά κενά γεμάτα με νερό. Αφού αφαιρέθηκαν τα οστά και το υγρό ο τάφος αποξηράνθηκε. Μια ενδελεχής εξέταση υπό το έντονο φως δεν βρήκε ρωγμές στους πολύ στερεούς, συμπαγής και σκληρούς πέτρινους τοίχους.

Αριστερά: Λειψανοθήκη με λείψανα του Αγίου Νικολάυο που υπάρχει σε μουσείο της Αττάλειας της Μ. Ασίας. Πιθανολογείται ότι κατά της ανακομιδή του Αγίου Νικολάου το 1080 μ.Χ. αφέθηκαν τα τμήματα των ιερών λειψάνων στη Βασιλική του ως ευλογία. Δεξιά: Τα μαύρα τμήματα του σκιαγραφήματος του ιερού λειψάνου του Αγίου Νικολάου είναι αυτά που σώζονται στο Μπάρι της Ιταλίας.
(Πηγή: Κατακόμβη, Εξαμηνιαία έκδοση Μητροπολιτικού –Καθεδρικού Ι.Ν. Αγ. Νικολάου Βόλου, Αφιέρωμα στον Άγιο Νικόλαο, Ανάπλαση της μορφής του Αγ. Νικολάου από τον καθηγητή της ανατομίας στο πανεπιστήμιο του Bari, Luigi Martino, Φωτίου Νικητοπούλου, Θεολόγου, Δεκέμβριος 1998, σελ. 42-43).

Κατάσταση των οστών

Τα οστά ήταν πολύ εύθραυστα και θρυμματισμένα. Το κρανίο ήταν σε καλύτερη κατάσταση, που δείχνει ότι μάλλον είχε μεγαλύτερη φροντίδα όταν τα οστά μεταφέρθηκαν στο Μπάρι. Το κρανίο ήταν πλήρης, έλειπε μόνο το πίσω μισό της μίας σιαγόνας. Περιείχε πολλά δόντια, με κάποια ακόμα στις υποδοχές τους. Τα περισσότερα από τα άλλα οστά ήταν σπασμένα, κάποια εκτενώς και με πολλές εξοχές.
Μετά την αρχική εξέταση και την απογραφή, τα οστά τοποθετήθηκαν σε τεφροδόχο γυάλινο δοχείο, ορατό για προσκύνημα από τους πιστούς κατά τη διάρκεια των τεσσάρων ετών των εργασιών ανακαίνισης στην κρύπτη. Έχει αναφερθεί ότι τα οστά συνέχισαν να αναδύουν μύρο κατά τη διάρκεια αυτού του χρόνου.

Η δεύτερη εξέταση

Όταν οι επισκευές της κρύπτης ολοκληρώθηκαν, τα οστά εξετάστηκαν για δεύτερη φορά για να διατηρηθούν οι εικόνες και τα χαρακτηριστικά τους. Και οι δύο ανατομικές και ανθρωπολογικές εξετάσεις έγιναν το βράδυ της 7 Μαΐου 1957. Ο Luigi Martino, επικουρούμενος από τους συναδέλφους του Alfredo Ruggieri και Luigi Venezia, διενήργησε τις εξετάσεις.

Ο καθηγητής Luigi Martino εξετάζει το κρανίο
Photo: Venezia Pravoslavie
Αυτή τη φορά χιλιάδες καταλεπτώς-λεπτομερείς μετρήσεις και φωτογραφίες ακτίνων Χ (Ακτινογραφία) ελήφθησαν, μαζί με προσεκτικές ανατομικές μετρήσεις. Όταν η εξέταση ολοκληρώθηκε, τα οστά επανατοποθετήθηκαν προσεκτικά.

Τα μικρότερα οστά καταχωρίθηκαν
Photo: Bollettino di San Nicola
Τα λείψανα επανατοποθετήθηκαν
Photo: Bollettino di San Nicola
Οι μετρήσεις αυτές επέτρεψαν την ανοικοδόμηση ενός αρθρωτού σκελετού, αποκαλύπτοντας τις αναλογίες του ατόμου. Τα ανθρωπομετρικά στοιχεία αποδεικνύουν ότι ο σκελετός ανήκε σε ένα ηλικιωμένο πρόσωπο, επειδή τα οστά ήταν εξαιρετικά εύθραυστα και λεπτά. Επειδή τόσα πολλά οστά ήταν σπασμένα, θα ήταν ήδη εύθραυστα και εύκολο να σπάσουν το 1087. Η παρουσία πετρών και χαλικιών υποδεικνύουν ότι είχαν ήδη κατακερματιστεί και ήταν δύσκολο να διαχωριστούν τα θραύσματα οστών από το χαλίκι στον τάφο. Δεδομένου ότι τα οστά ήταν ήδη 737 χρονών το 1087, δεν είναι έκπληξη το γεγονός ότι ήταν εύθραυστα και έσπασαν εύκολα, ειδικά όταν συγκεντρώθηκαν βιαστικά από τους ναύτες που δεν ήταν έμπειροι για τη διεκπεραίωση τέτοιων ευαίσθητων αντικειμένων. Δεδομένου ότι πιθανόν δε τα προστάτεψαν επαρκώς, κατά τη μετακίνηση τους από τον κυματισμό της θάλασσας, χωρίς αμφιβολία έσπασαν περαιτέρω κατά τη διάρκεια του ταξιδιού. Ένα σπόνδυλος δείχνει ότι ένα μικρό τμήμα οστών είχε αφαιρεθεί με ένα απότομο κόψιμο από μαχαίρι, όπως θα γινόταν για να αφαιρεθεί ένα λείψανο.

Συμπεράσματα και προσωπικά χαρακτηριστικά

Αυτές οι δύο εξετάσεις έδειξαν ότι τα οστά ήταν μέρος ενός σκελετού ανθρώπου πάνω από εβδομήντα ετών (ιστορικές αφηγήσεις αναφέρουν το θάνατο του Αγίου Νικολάου, περίπου στην ηλικία των 75, οι αναφορές λένε 72-80 ετών). Ο άνθρωπος ήταν μετρίου αναστήματος και λεπτός-μέσης κατασκευής. Ήταν 1,67 μ. ψηλός. Οι ώμοι είχαν 40 cm μήκος, τα χέρια ήταν 86 cm ή λίγο περισσότερο και είχαν 19 cm μήκος, τα πόδια ήταν 26 cm και είχαν 10 cm μήκος. Η περίμετρος της κεφαλής θα ήταν 52,4 cm. Η κεφαλή είχε ένα κανονικό σχήμα, ελαφρώς επίμηκες. Το πρόσωπο ήταν κυρίως μικρό και πλατύ, με το πηγούνι να ωθείται προς τα εμπρός περισσότερο από το συνηθισμένο. Το μέτωπο ήταν πλατύ, οι κόγχες των ματιών αρκετά μεγάλες και η μύτη μεσαίου μεγέθους. Τα κοίλα ζυγωματικά προεξείχαν ελαφρά. Τα δόντια ήταν γερά με ενδείξεις αρχικής τερηδόνας που αποδεικνύει ότι ήταν κυρίως χορτοφάγος.

Photos: Bollettino di San Nicola

Ο σκελετός παρουσίαζε στοιχεία ταλαιπωρίας, όπως θα είχε υποστεί κατά τη διάρκεια της διαμονής σε υγρές και ανθυγιεινές φυλακές (πιστεύεται ότι ήταν ήδη για πολλά χρόνια έως την ηλικία των 51). Υπέφερε από σοβαρή χρόνια αρθρίτιδα της σπονδυλικής στήλης και της πυέλου και το κρανίο έδειξε πάχυνση των οστών που θα προκαλούσαν χρόνιο πόνο στο κεφάλι.

Ο Luigi Martino χρησιμοποίησε τις πολυάριθμες φωτογραφίες του κρανίου από διάφορες οπτικές γωνίες – εμπρός, προφίλ, πλάγια για να ανακαλύψει πως μπορεί να έμοιαζε το πρόσωπο. Έτσι, προβάλλοντας τους μαλακούς ιστούς, ζωγράφισε τα φρύδια, τα μάτια και τα βλέφαρα, τη μύτη, τα χείλη, το πηγούνι, τα μάγουλα και γενειάδα, που αντιστοιχούν στο σκελετικό ιστό. Το αποτέλεσμα ήταν ένα μάλλον ασκητικό, λεπτό πρόσωπο με μεγάλα μάτια και μέτωπο. Πίστευε ότι αντιστοιχούσε σε διάφορες παραστάσειs του αγίου, το πιο κοντινό είναι ένα μωσαϊκό του Αγίου Νικολάου με την Παναγία και τον Άγιο Ιωάννη τον Βαπτιστή στο παρεκκλήσι του Αγίου Ισιδώρου στη Βασιλική του Αγίου Μάρκου στη Βενετία.
Ιχνογραφική ανάπλαση της μορφής του Άγ. Νικολάου, με τη μέθοδο
της υπερσκελετικής σχεδίασης των μαλακών μερών της κεφαλής του, από τον καθηγητή L. Martino.
Επιμέλεια άρθρου – Έρευνα – Μετάφραση: Η Ομάδα του Syros Agenda
Άδεια Creative Commons
ShareTweetShareSend

Related Posts

Συνεχίζεται η τηλεοπτική αναμετάδοση της Θείας Λειτουργίας
Θρησκεία

Συνεχίζεται η τηλεοπτική αναμετάδοση της Θείας Λειτουργίας

15/01/2021
Ανακοίνωση της Ιεράς Μητρόπολης για τον Εορτασμό των Θεοφανείων
Θρησκεία

Τηλεοπτική αναμετάδοση Θείας Λειτουργίας και Χειροτονία Πρεσβυτέρου

15/01/2021
Next Post

LIVE: Άντα & Αλέξης @ Cozy

Θεία Λειτουργία & Επιμνημόσυνη Δέηση για την 72η Επέτειο της Μάχης της Κρήτης

ΘΡΗΣΚΕΙΑ: Ιερά Πανήγυρις Αγίου Παυσίκακου στη Βάρη

Τελευταία Νέα

Cinema Talk: 75 χρόνια δημιουργίας ελληνικών κινουμένων σχεδίων
Culture@Home

Cinema Talk: 75 χρόνια δημιουργίας ελληνικών κινουμένων σχεδίων

απο syrosagenda
15/01/2021
0

Περισσοτερα...
Κυριακάτικα Πρωινά της Κ.Ο.Θ. – Σούμπερτ & Αρένσκι
Culture@Home

Κυριακάτικα Πρωινά της Κ.Ο.Θ. – Σούμπερτ & Αρένσκι

απο syrosagenda
15/01/2021
0

Περισσοτερα...
Ανακοίνωση

Κυκλοφοριακές ρυθμίσεις επί της οδού Σταματίου Πρωΐου

απο syrosagenda
15/01/2021
0

Περισσοτερα...
ΚΠΙΣΝ: Παραβάσεις: Φιόντορ Ντοστογιέφσκι, Υπόγειο
Culture@Home

ΚΠΙΣΝ: Παραβάσεις: Φιόντορ Ντοστογιέφσκι, Υπόγειο

απο syrosagenda
15/01/2021
0

Περισσοτερα...

Κατηγορίες

  • Άρθρα
  • Βιβλίο
  • Εκθέσεις
  • Εποχιακά
  • Θέατρο
  • Θρησκεία
  • Μουσική
  • Οικολογία
  • Παιδί
  • Σινεμά
  • Άθληση

Ημερολόγιο Εκδηλώσεων

Ωράριο Πολιτιστικών Χώρων

Ανακοινώσεις

Ανακοίνωση

Κυκλοφοριακές ρυθμίσεις επί της οδού Σταματίου Πρωΐου

απο syrosagenda
15/01/2021
0

Ενημερώνουμε τους δημότες και κατοίκους του νησιού μας ότι, λόγω εκτέλεσης εργασιών από συνεργεία του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης και...

Περισσοτερα...
Στην υπηρεσία myKEPlive εντάσσεται ο Δήμος Σύρου – Ερμούπολης

Στην υπηρεσία myKEPlive εντάσσεται ο Δήμος Σύρου – Ερμούπολης

30/12/2020
Ανοίγουν τα καταστήματα με εποχιακά είδη τη Δευτέρα

Ανοίγουν τα καταστήματα με εποχιακά είδη τη Δευτέρα

04/12/2020

Highlights

Cinema Talk: 75 χρόνια δημιουργίας ελληνικών κινουμένων σχεδίων

Κυριακάτικα Πρωινά της Κ.Ο.Θ. – Σούμπερτ & Αρένσκι

Κυκλοφοριακές ρυθμίσεις επί της οδού Σταματίου Πρωΐου

ΚΠΙΣΝ: Παραβάσεις: Φιόντορ Ντοστογιέφσκι, Υπόγειο

«Ανακαλύπτω ξανά» Διαδικτυακό εργαστήρι ντοκιμαντέρ για ενήλικες από το ΠΙΟΠ

Υπουργείο Τουρισμού: «Ο εμβολιασμός δεν θα αποτελέσει προϋπόθεση για να ταξιδέψει κάποιος»

ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ η με οποιονδήποτε τρόπο αναδημοσίευση, αναπαραγωγή, κατά παράφραση ή διασκευή απόδοση του περιεχομένου του Syros Agenda, χωρίς τη δημόσια αναφορά του ονόματός του με ενεργό link (Ν.2121/1993, άρθρο 25, παρ.2) όπως η δημοσιογραφική δεοντολογία επιτάσσει.

Εγγραφή στο Newsletter

Εισάγετε το email σας για εγγραφή στην υπηρεσία αποστολής ειδοποιήσεων μέσω email για νέες δημοσιεύσεις.

Προστεθείτε στους 5 εγγεγραμμένους.

ΘΕΣΕΙΣ ΠΛΟΙΩΝ LIVE

ΘΕΣΕΙΣ ΑΕΡΟΠΛΑΝΩΝ LIVE

© 2020 Syros Agenda | Η πολιτιστική επικαιρότητα της Σύρου

No Result
View All Result
  • Culture@Home
  • Μουσική
    • Live
    • Party
    • Όπερα
    • Συναυλία
  • Σινεμά
  • Θέατρο
  • Εκθέσεις
  • Βιβλίο
  • Φεστιβάλ
  • Εποχιακά
    • Γεύση
    • Ημερίδα
    • Σεμινάριο – Webinar
    • Ομιλία
    • Συριανό Καρναβάλι
  • Παιδί
  • Θρησκεία
  • Άθληση
  • Υγεία
  • Άρθρα
    • Ιστορία
    • Ψηφιακός Πολιτισμός
    • Πολιτισμός
    • Enfield Neorion
    • Επικαιρότητα
    • Διάφορα
    • Διπλωματική

© 2020 Syros Agenda | Η πολιτιστική επικαιρότητα της Σύρου