• Ημερολόγιο
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
Δευτέρα, 8 Μαρτίου, 2021
Syros Agenda
  • Culture@Home
  • Μουσική
    • Live
    • Party
    • Όπερα
    • Συναυλία
  • Σινεμά
  • Θέατρο
  • Εκθέσεις
  • Βιβλίο
  • Φεστιβάλ
  • Εποχιακά
    • Συριανό Καρναβάλι
    • Γεύση
    • Ημερίδα
    • Σεμινάριο – Webinar
    • Ομιλία
  • Παιδί
  • Θρησκεία
  • Άθληση
  • Υγεία
  • Άρθρα
    • Ιστορία
    • Ψηφιακός Πολιτισμός
    • Πολιτισμός
    • Enfield Neorion
    • Επικαιρότητα
    • Διάφορα
    • Διπλωματική
No Result
View All Result
  • Culture@Home
  • Μουσική
    • Live
    • Party
    • Όπερα
    • Συναυλία
  • Σινεμά
  • Θέατρο
  • Εκθέσεις
  • Βιβλίο
  • Φεστιβάλ
  • Εποχιακά
    • Συριανό Καρναβάλι
    • Γεύση
    • Ημερίδα
    • Σεμινάριο – Webinar
    • Ομιλία
  • Παιδί
  • Θρησκεία
  • Άθληση
  • Υγεία
  • Άρθρα
    • Ιστορία
    • Ψηφιακός Πολιτισμός
    • Πολιτισμός
    • Enfield Neorion
    • Επικαιρότητα
    • Διάφορα
    • Διπλωματική
No Result
View All Result
Syros Agenda
No Result
View All Result
Home Άρθρα

Montparnasse και Ντελαγκράτσια

07/09/2018
in Άρθρα
A A
0

Ο Παναγής Παναγιωτόπουλος «διαβάζει» τη φωτογραφία

του Παναγή Παναγιωτόπουλου

Το 1918 οι μεγάλες ευρωπαϊκές δυνάμεις έχουν μόλις εξέλθει από τον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο. Τον Μεγάλο πόλεμο, όπως τον ονόμασαν κάποιοι. Αυτόν που κληροδότησε με θάνατο σχεδόν κάθε γαλλικό και γερμανικό σπίτι, που άφησε πίσω του ανάπηρους, εσαεί παραμορφωμένους και τραυματίες της ψυχής. Η Ευρώπη θα είχε μπροστά της μια δεκαετία σπουδαίας ζωής μέχρι να την πλήξει βαθιά η κρίση του 1929. Η οικονομική διάλυση που θα ανοίξει τον δρόμο για την επέκταση της φασιστικής – μουσολινικής επινόησης –η οποία από το 1922 ήδη κατακτούσε την εξουσία στην Ιταλία– και την αντεστραμμένη ριζοσπαστικοποίηση της μοντέρνας ζωής, δηλαδή τον ολοκληρωτισμό. Στη Γαλλία τους πρώτους μήνες μετά τη νικηφόρο λήξη του πολέμου θα αναπτυχθούν αντίρροπες δυνάμεις. Αρχαϊκές και συντηρητικές δυνάμεις θα συναντηθούν με τους παλαιούς πολεμιστές, τους νεότατους ηλικιακά μα τόσο φθαρμένους από τον πόλεμο χαρακωμάτων απόστρατους που θα ενσωματώσουν μέσα στα κουρασμένα σώματά τους τον νέο «αυταρχισμό του έθνους». Αυτοί θα απαιτήσουν η Γαλλία του μεταπολέμου να ζει αποκλειστικά μέσα από τον πόλεμο και τη συνεχή πολιτικοποίηση της ανάμνησής του. Να πενθεί ενεργητικά και να οργανώνει την κοινωνία στα πρότυπα μιας εσαεί πολεμικής εμπειρίας. Όσοι επέστρεφαν από τα απέναντι χαρακώματα, οι γερμανοί εχθροί τους, θα το εφαρμόσουν λίγο καιρό μετά, με μεγάλη δυστυχώς επιτυχία. Ο ναζισμός εξάλλου είχε τουλάχιστον δύο γονείς. Την κατάρρευση της αστικής δημοκρατίας της Βαϊμάρης και των κοινωνικών ρόλων που είχαν ρυθμιστεί επάνω της και τη γερμανική πληγή της ήττας, της ταπείνωσης και του παραλογισμού του Πρώτου Παγκοσμίου Πολέμου.

Στη Γαλλία, όμως, ο ιταλικός δρόμος και η γερμανική λεωφόρος προς τον αυταρχισμό και την αντι-ελευθερία δεν θα αποτελέσουν την κυρίαρχη διαδρομή ζωής της δεκαετίας του ’20. Εκεί και ειδικά στο Παρίσι ακολουθήθηκε μια άλλη οδός. Τα ξέφρενα χρόνια, θα την ονόμαζαν. Χορός, τζαζ, ποτά, καρναβαλικές εκδηλώσεις, το περφόρμανς παντού, μια μεγάλη πνοή ερωτικής χειραφέτησης, ένας urban εορτασμός που καταργούσε τη μέρα και τη νύχτα. Σουρεαλιστές σε πλήρη άνθηση, ψυχαναλυόμενοι, γυναίκες που άλλαζαν ρούχα και κόμμωση, η Kiki de Montparnasse με τον Man Ray, η Τζόζεφιν Μπέικερ και οι παραλλάξεις του εξωτισμού και άλλοι πολλοί αμερικάνοι flaneurs, ηδονιστές και συγγραφείς, καλλιτέχνες και καλοζωιστές που διέφευγαν του δικού τους συντηρητισμού και της ποτοαπαγόρευσης. Ένας μοντερνισμός που πάει στο άτομο, στην παρέα και στη φιλία, την ερωτική ενίοτε φιλία, και που χωρίς να στρατεύεται στα συλλογικά οράματα σαρώνει συμβάσεις και λιώνει χορευτικά τις πρώτες στρώσεις του ευρωπαϊκού κομφορμισμού. Το νήμα θα το ξαναπιάσουν οι αμφισβητίες του ’60, αλλιώς.

Σε τούτη την εικόνα δεν βλέπουμε τα ιερά τέρατα των années folles, στον φακό δεν ποζάρουν ο Μπουνιουέλ με τον Νταλί, ο Πικάμπια με τη Γερτρούδη Στάιν, το ζεύγος Φιτζέραλντ. Είναι Ερμουπολίτες αστοί το 1923. Είναι και αυτοί έναν αιώνα μετά τις καταστροφές της Χίου και των Ψαρών που τους έφεραν στη Σύρο, πρόσφυγες μα πολυμήχανοι και ψυχωμένοι, το θαύμα μιας βιομηχανικής και αστικής πολιτείας στη μέση του Αιγαίου. Όπως και στην έναρξη των ξέφρενων παριζιάνικων χρόνων, έχει περάσει ένας χρόνος από τη λήξη του πολέμου και τη μικρασιατική καταστροφή. Οι εικονιζόμενοι είναι εδώ για να ζήσουν και όχι για να πεθάνουν. Άντρες και γυναίκες, νέοι και νέες, μια παρέα που πήγε εκδρομή την Κυριακή και φόρεσε τα καλά της. Ρούχα σύγχρονα, ίσως όχι κολλητά φορέματα μα σίγουρα πέραν του φουρό ενός συντηρητισμού και ενός γυναικείου εγκλωβισμού που έχει ήδη παρέλθει, σχέδια σύγχρονα και κομψά καπέλα που λίγο παίζουν με την εξατομικευμένη ταυτότητα. Όλοι στο ίδιο μοντέρνο στιλ και ο καθένας με το γούστο του. Και η κάθε μία με το γούστο της. Η κόμμωση της μιας που έμεινε ασκεπής δεν είναι à la garconne, μα είναι συνειδητό το καρέ της και ενήμερα «κοντό». Πιθανόν το ίδιο να ισχύει και για τις άλλες κυρίες. Κι η ανδρική όμως εμφάνιση δεν υστερεί σε κομψότητα και δείγματα προσωπικής επιλογής. Ελαφρά deux pièces, κοστούμια σπορ, ουδεμία αυστηρότητα μιας υποχρεωτικής αστικής στολής, παπιγιόν και γραβάτα, λευκές κάλτσες και μετρημένες αλλά φιλόξενες εκφράσεις στα πρόσωπα. Μακράν της φωτογραφικής αυστηρότητας του τέλους του προηγούμενου αιώνα. Ο δε ομορφότερος της παρέας με το πάλλευκο συνδυασμό παντελονιού και υποκαμίσου έχει φτιάξει τη γνωστή χωρίστρα στη μέση, ως άλλος ασύνειδος νεαρός Πικάσο ίσως.

Δεν έχουν φύγει από το Μονπαρνάς για ένα πικ-νικ εκτός Παρισίων, βέβαια. Μα έπραξαν ομοίως τηρουμένων των νησιωτικών και μεσογειακών αναλογιών. Στην Ντελαγκράτσια έχουν πάει από τη μεγάλη πόλη, στην εξοχή των αστών και των πλουσίων που κάποιοι σχεδίαζαν τότε να τη συνδέσουν σιδηροδρομικά με την Ερμούπολη.

Έτσι και αλλιώς όλο αυτό είναι μια άσκηση ή μια τραβηγμένη αναλογία, ένα φάντασμα του αναλυτή. Η κυκλαδίτικη ξερολιθιά και το πεύκο με τον χαρακτηριστικό ρηγματωμένο κορμό του δεν αφήνουν ουδένα περιθώριο αμφιβολίας. Εδώ είναι Ελλάδα. Μόνο πως η Ελλάδα υπήρξε και αυτό. Ένας γρήγορος και ευαίσθητος υποδοχέας των παγκόσμιων ρευμάτων. Μια μοντέρνα χώρα.

—————————
↑ Φωτογραφία από το φωτογραφικό λεύκωμα «Ενθύμιον Σύρου» που εξέδωσε ο Μάνος Ελευθερίου από τις εκδόσεις «Γνώση». Ο Μάνος Ελευθερίου απεβίωσε στις 22 Ιουλίου 2018. Το κείμενο είναι αφιερωμένο στη μνήμη του.

Πηγή: athensvoice.gr

Με άδεια αναδημοσίευσης από τον κ. Παναγή Παναγιωτόπουλο,
Επίκουρο Καθηγητή Κοινωνιολογίας στο
Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Δημόσιας Διοίκησης του ΕΚΠΑ,
τον οποίο ευχαριστούμε θερμά.
Ετικέτες: Ντελαγκράτσια
ShareTweetShareSend

Related Posts

Το βίντεο για τον πολιτιστικό θησαυρό της Σύρου που χάνεται
Άρθρα

Το βίντεο για τον πολιτιστικό θησαυρό της Σύρου που χάνεται

05/03/2021
Άρθρα

28 Φεβρουαρίου 1862 – Επανάσταση κατά του Βασιλιά Όθωνα

28/02/2021
Next Post

cycladesculture. | Ανοικτές Συναντήσεις Πολιτιστικής Ανάπτυξης Κυκλάδων

ΕΚΘΕΣΗ: Κάπου στη Σύρο και όχι μόνο | Ευάγγελος Μαραυγάκης

1η Athens Animation Agora - Animasyros11 @ Stegi

Τελευταία Νέα

1ο Συνέδριο Athens for Industry 4.0 (17-18.3.2021)
Culture@Home

1ο Συνέδριο Athens for Industry 4.0 (17-18.3.2021)

απο syrosagenda
07/03/2021
0

Περισσοτερα...
Παγκόσμια Ημέρα Γυναίκας: Διαδικτυακή συζήτηση από την Ομοσπονδία Συλλόγων Γυναικών Κυκλάδων
Δωρεάν

Παγκόσμια Ημέρα Γυναίκας: Διαδικτυακή συζήτηση από την Ομοσπονδία Συλλόγων Γυναικών Κυκλάδων

απο syrosagenda
07/03/2021
0

Περισσοτερα...
Αστικό Τοπίο: Μουσείο της Πόλεως των Αθηνών
Culture@Home

Αστικό Τοπίο: Μουσείο της Πόλεως των Αθηνών

απο syrosagenda
07/03/2021
0

Περισσοτερα...
Υγεία

SMS 13033: Οδηγός μετακίνησης εν μέσω καραντίνας – 11 διευκρινίσεις

απο syrosagenda
07/03/2021
0

Περισσοτερα...

Κατηγορίες

  • Άρθρα
  • Βιβλίο
  • Εκθέσεις
  • Εποχιακά
  • Θέατρο
  • Θρησκεία
  • Μουσική
  • Οικολογία
  • Παιδί
  • Σινεμά
  • Άθληση

Ημερολόγιο Εκδηλώσεων

Ωράριο Πολιτιστικών Χώρων

Ανακοινώσεις

Δρομολόγια Mini Bus έως τις 17.30 λόγω lockdown
Ανακοίνωση

Τα δρομολόγια των Mini Bus θα πραγματοποιούνται έως τις 21:00

απο syrosagenda
04/03/2021
0

Ενημερώνουμε τους δημότες και κατοίκους του νησιού μας ότι από σήμερα, Πέμπτη 4 Μαρτίου 2021, τα δρομολόγια της Αστικής Συγκοινωνίας...

Περισσοτερα...

Προκήρυξη καλλιτεχνικού διαγωνισμού από την ONEX NEORION SHIPYARDS Α.Ε.

04/03/2021
Έναρξη εγγραφών στο Κέντρο Χορού και Παραστατικών Τεχνών “Ακροποδητί”

Δήμος Σύρου – Ερμούπολης: Επιχορηγήσεις πολιτιστικών συλλόγων για το 2021

03/03/2021

Highlights

1ο Συνέδριο Athens for Industry 4.0 (17-18.3.2021)

Παγκόσμια Ημέρα Γυναίκας: Διαδικτυακή συζήτηση από την Ομοσπονδία Συλλόγων Γυναικών Κυκλάδων

Αστικό Τοπίο: Μουσείο της Πόλεως των Αθηνών

SMS 13033: Οδηγός μετακίνησης εν μέσω καραντίνας – 11 διευκρινίσεις

«Μάρτιος Μήνας της Γυναίκας» από την Περιφέρεια Αττικής

Διαδικτυακά, εικαστικά εργαστήρια για παιδιά 5-12 ετών

ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ η με οποιονδήποτε τρόπο αναδημοσίευση, αναπαραγωγή, κατά παράφραση ή διασκευή απόδοση του περιεχομένου του Syros Agenda, χωρίς τη δημόσια αναφορά του ονόματός του με ενεργό link (Ν.2121/1993, άρθρο 25, παρ.2) όπως η δημοσιογραφική δεοντολογία επιτάσσει.

Εγγραφή στο Newsletter

Εισάγετε το email σας για εγγραφή στην υπηρεσία αποστολής ειδοποιήσεων μέσω email για νέες δημοσιεύσεις.

Προστεθείτε στους 6 εγγεγραμμένους.

ΘΕΣΕΙΣ ΠΛΟΙΩΝ LIVE

ΘΕΣΕΙΣ ΑΕΡΟΠΛΑΝΩΝ LIVE

© 2020 Syros Agenda | Η πολιτιστική επικαιρότητα της Σύρου

No Result
View All Result
  • Culture@Home
  • Μουσική
    • Live
    • Party
    • Όπερα
    • Συναυλία
  • Σινεμά
  • Θέατρο
  • Εκθέσεις
  • Βιβλίο
  • Φεστιβάλ
  • Εποχιακά
    • Συριανό Καρναβάλι
    • Γεύση
    • Ημερίδα
    • Σεμινάριο – Webinar
    • Ομιλία
  • Παιδί
  • Θρησκεία
  • Άθληση
  • Υγεία
  • Άρθρα
    • Ιστορία
    • Ψηφιακός Πολιτισμός
    • Πολιτισμός
    • Enfield Neorion
    • Επικαιρότητα
    • Διάφορα
    • Διπλωματική

© 2020 Syros Agenda | Η πολιτιστική επικαιρότητα της Σύρου