• Ημερολόγιο
  • Όροι Χρήσης
  • Syros Places
  • Επικοινωνία
Πέμπτη, 23 Μαρτίου 2023
13 °c
Syros
13 ° Πα
14 ° Σα
15 ° Κυ
14 ° Δε
13 ° Τρ
Syros Agenda
  • Culture@Home
  • Μουσική
    • Live
    • Party
    • Όπερα
    • Συναυλία
    • Χορός
  • Σινεμά
  • Θέατρο
  • Εκθέσεις
  • Βιβλίο
  • Φεστιβάλ
  • Εποχιακά
    • Συριανό Καρναβάλι
    • Σεμινάριο – Webinar
    • Συνέδριο
    • Ομιλία
    • Ημερίδα
    • Εορτές
    • Πάσχα
  • Παιδί
  • Θρησκεία
  • Υγεία
  • Θέματα
    • Ψηφιακός Πολιτισμός
    • Πολιτισμός
    • Enfield Neorion
    • Επικαιρότητα
    • Απόψεις
    • Διάφορα
    • Διπλωματική
  • Ιστορία Σύρου
No Result
View All Result
  • Culture@Home
  • Μουσική
    • Live
    • Party
    • Όπερα
    • Συναυλία
    • Χορός
  • Σινεμά
  • Θέατρο
  • Εκθέσεις
  • Βιβλίο
  • Φεστιβάλ
  • Εποχιακά
    • Συριανό Καρναβάλι
    • Σεμινάριο – Webinar
    • Συνέδριο
    • Ομιλία
    • Ημερίδα
    • Εορτές
    • Πάσχα
  • Παιδί
  • Θρησκεία
  • Υγεία
  • Θέματα
    • Ψηφιακός Πολιτισμός
    • Πολιτισμός
    • Enfield Neorion
    • Επικαιρότητα
    • Απόψεις
    • Διάφορα
    • Διπλωματική
  • Ιστορία Σύρου
No Result
View All Result
Syros Agenda
No Result
View All Result
Αρχική Σελίδα Θέματα

Πρωτιές της Ερμούπολης (Μέρος Β’)

12/11/2017
in Θέματα, Ιστορία
A A
0
Πρωτιές της Ερμούπολης (Μέρος Β’)

από τον κ. Χρήστο Θανόπουλο
[Συνέχεια από το Μέρος Α’]

Η Σύρος το μικρό νησί, με πληθυσμό μόλις 4.000-5000 ψυχές προεπαναστατικά, μέσα από μια δύσκολα επαναλήψιμη ιστορική συγκυρία και ιδιοτυπία ( γαλλική προστασία, ουδετερότητα, συρροή προσφύγων), αναδείχτηκε στο κύριο εμπορικό και ναυτικό κέντρο του πρώιμου ελληνικού κράτους. Για 35 χρόνια (1825-1860) η Ερμούπολη ήταν το πρώτο με διαφορά λιμάνι και για όλο τον 19ο αιώνα, παρέμεινε μία από τις μεγαλύτερες ελληνικές πόλεις. Οι εξαθλιωμένοι πρόσφυγες, Κυδωνιάτες, Χιώτες, Ψαριανοί, Κασιώτες που συρρέουν τα πρώτα επαναστατικά χρόνια, φέρνουν μαζί τους το όραμα μιας νέας κοινωνίας. Η Αντιβασιλεία του Όθωνα (1833) διαίρεσε το νεοσύστατο ελληνικό κράτος σε νόμους και όρισε την Ερμούπολη πρωτεύουσα του νομού Κυκλάδων, δίνοντας της εξ αρχής ξεχωριστή θέση την ελληνική επικράτεια.

Στα χρόνια της ακμής αλλά και αργότερα, κατείχε πολλές πρωτιές, τις οποίες θα σταχυολογήσουμε ενδεικτικά.

ΔΗΜΑΡΧΟΙ

Είναι η μοναδική ελληνική πόλη, όπου γίνεται άριστη διαχείριση των εισπραττόμενων φόρων και είναι καθοριστική η συμβολή, τόσο των αρχών, όσο και των πολιτών, σε κοινωφελή έργα που αναβαθμίζουν την Ερμούπολη. Οι δήμαρχοι, οι περισσότεροι πετυχημένοι έμποροι, συναγωνίζονται ποιος θα εξωραΐσει την πόλη με τα περισσότερα δημοτικά έργα, προσφέροντας κάποιοι ακόμη και την αμοιβή τους. Δήμαρχοι όπως οι Πρασσακάκης, Ράλλης, Τσιροπινάς, Πετρίτζης κ.α. είχαν μοναδικό σκοπό την προκοπή του τόπου. Κορυφαίος υπήρξε ο Δήμαρχος Δημήτριος Βαφειαδάκης (1804-1898), αυτοδημιούργητος έμπορος, βιομήχανος, πλοιοκτήτης, τραπεζίτης, έξι φορές δήμαρχος Ερμούπολης. Είναι ο δήμαρχος των μεγάλων έργων με κυριότερα την ανέγερση του δημαρχείου, την αναθεώρηση του σχεδίου πόλεως και την ανέγερση Μνημείου Εθνικής Παλιγγενεσίας(πλατεία Αγ. Νικολάου), του πρώτου ανάλογου μνημείου στον ελληνικό χώρο (1888). Χρηματοδότησε αλλά και συμμετείχε σε εκστρατεία για την απελευθέρωση της Χίου (1827) και με δάνειο ένα εκατομμύριο δραχμές χρηματοδότησε την Κρητική Επανάσταση του 1866. Αγόραζε πτωχευμένα εργοστάσια σε πλειστηριασμούς, τα νοίκιαζε σε νέους επιχειρηματίες στους οποίους παρείχε δάνεια για να τα ανασυγκροτήσουν.

ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ

Η Ερμούπολη σαν οικιστικό σύνολο διατηρήθηκε σχεδόν αλώβητη και έτσι σήμερα βλέπουμε τη μοναδική ελληνική πόλη του 19ου αιώνα, που έχει διατηρηθεί ολόκληρη. Καμία ελληνική πόλη δεν παρουσιάζει τόσο ομοιόμορφη χρονικά και τυπολογικά αρχιτεκτονική εικόνα. Η πρώιμη και έντονη οικονομική της ανάπτυξη, οι επαφές με τα ευρωπαϊκά κέντρα και η προσέλευση Γερμανών και Ιταλών αρχιτεκτόνων κυρίως, συντέλεσαν στο να δημιουργηθεί ένας αρχιτεκτονικός ρυθμός, συγκερασμός νεοκλασικού και ρομαντικού, σύμφωνος με τις αρχές του «Ρομαντικού Κλασικισμού».

Ο Weiler ανέλαβε να διορθώσει και να τροποποιήσει το αρχικό ρυμοτομικό σχέδιο Ερμούπολης των Weber και Schaubert. Εφαρμόστηκαν για τις απαλλοτριώσεις και τον τρόπο οικοδομής κτιρίων, ορισμένα άρθρα από τα ανάλογα διατάγματα του 1836 στο σχέδιο της πόλης των Αθηνών. Υπάρχει έλλειψη χώρου και πρασίνου, γι αυτό έγιναν κατεδαφίσεις και δόθηκε μεγάλη σημασία στις 3 πλατείες του ρυμοτομικού σχεδίου ( Μιαούλη, Αλάνα, Μπαμπαγιώτου). Η πλατεία Μιαούλη ( πρώην Όθωνος και Λεωτσάκου) είναι μία από τις μεγαλύτερες και ωραιότερες της Ελλάδος. Δενδροφυτεύτηκε το 1855 και πλακοστρώθηκε με μαρμαρόπλακες Τήνου το 1868. Τα κτίρια που έδωσαν σιγά- σιγά μορφή στην πλατεία, άρχισαν να χτίζονται στα 1840-1850, με τις χαρακτηριστικές στοές που υιοθετήθηκαν στον αρχικό σχεδιασμό της, πάνω στα πρότυπα των ευρωπαϊκών και κυρίως ιταλικών πόλεων.

Το λαμπρότερο όλων των κτιρίων είναι το δημαρχείο (1876-1889), έργο του Γερμανού αρχιτέκτονα Ερνέστου Τσίλερ. Είναι από τα μεγαλύτερα και σίγουρα το ωραιότερο ελληνικό δημαρχιακό μέγαρο. Χρειάστηκε να γίνουν πολλές μεταρρυθμίσεις στα σχέδια και δόθηκε η όψη ανακτόρου, με τους δύο πύργους στα άκρα και τη μνημειακή μαρμάρινη κλίμακα. Ο πρώτος όροφος είναι τοσκανικού ρυθμού, ο δεύτερος ιωνικού και το επίπεδο του πύργου κορινθιάζοντος ρυθμού. Οι αίθουσες έχουν ξύλινα δάπεδα και οι οροφές με χαμηλά τόξα στηρίζονται σε σιδηροδοκούς, λύση που πρώτος ο Τσίλερ εφάρμοσε στην Ελλάδα. Πλούσιο αρχιτεκτονικό διάκοσμο έχει η αίθουσα συνεδριάσεων του Δημοτικού Συμβουλίου.

Ο ναός του Αγ. Νικολάου, χτισμένος σε δεσπόζουσα θέση στα Βαπόρια, ορατός από τον επισκέπτη στο πλοίο, «φέρει τα πρωτεία όλων των εν Ελλάδι ναών, υπερτερών μάλιστα και της εν Αθήναις Μητροπόλεως». Ο μεγαλύτερος ναός της Ελλάδος και ένας από τους μεγαλύτερους των Βαλκανίων. Λαμπρός στην οικοδομή και την διακόσμηση, με δωρητές το Δήμο Ερμούπολης, τον Όθωνα, το βαρόνο Σίνα, Χιώτες και ομογενείς από Ρωσία και Κωνσταντινούπολη. Το μαρμάρινο τέμπλο του Γ. Βιτάλη είναι ένα από τα ωραιότερα του 19ου αιώνα σε σύνθεση και εκτέλεση. Ο μαρμάρινος άμβωνας του Γ. Φυτάλη είναι ίδιος με αυτόν της αθηναϊκής μητρόπολης. Ο Μυστικός Δείπνος και η Αποκαθήλωση στο τέμπλο είναι μοναδικά έργα Ρώσων καλλιτεχνών.Εκτός από τον ξυλόγλυπτο επίχρυσο επιτάφιο,τα μανουάλια,κ.λ.π.,ξεχωρίζουν τα 4 ασημένια φανάρια της βασιλικής άμαξας που δώρισε η βασίλισσα Όλγα στο ναό.

Το πρώτο μεγάλο μνημειακό κτίριο εργοστασίου ήταν αυτό του σιδηρουργείου της «Ελληνικής Ατμοπλοΐας», μοναδικό στο είδος του σε ολόκληρη την Ανατολή, βασισμένο σε σχέδια Ευρωπαίων αρχιτεκτόνων και του Ιταλού Sampo.

Οι οικίες νησιωτικού ή λαϊκού τύπου, νεοκλασικού, Αθηναϊκού νεοκλασικού ρυθμού, χτίστηκαν από τα 1834 έως τα τέλη του 19ου αιώνα. Η Ερμούπολη είναι η μόνη ελληνική πόλη όπου διατηρούνται τόσες πολλές και τόσο καλοδουλεμένες τοιχογραφίες στο εσωτερικό των αρχοντικών,δημιουργίες ιταλών κυρίως ζωγράφων, επηρεασμένες συνήθως από δυτικά πρότυπα.

Οι πλακόστρωτοι δρόμοι της Ερμούπολης είτε με μαρμαρόπλακες, είτε με κυβόλιθους, τα φαρδιά πεζοδρόμια και οι θολωτοί οχετοί κάτω από τους δρόμους με τις ευρύχωρες οπές καθαρισμού, γίνονται αντικείμενο θαυμασμού όλων των ξένων επισκεπτών. O Faucher (1878) αναφέρει ότι οι δρόμοι της Ερμούπολης μπορούν να συγκριθούν μόνο με αυτούς της Νάπολης, Φλωρεντίας, Βιέννης. Οι Συριανές καμαρώνουν ότι περπατούν πάνω σε λιθόστρωτα, όταν οι περισσότεροι δρόμοι της Αθήνας είναι ακόμα χωμάτινοι.

άποψη της Σύρου από τη θάλασσα (1930)

Το Κρεοπωλείο – Ιχθυοπωλείο (1846) είναι το μοναδικό στην Ελλάδα κτίριο τέτοιας χρήσης. Χτίστηκε με μετοχές ιδιωτών. Μετά από έξι χρόνια έγινε δημοτικό, αφού προηγουμένως από τα ενοίκια επέστρεψαν τα χρήματα στους μετόχους. Ήταν χτισμένο στη θέση του κτιρίου της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου, στο λιμάνι. Ο Γερμανός περιηγητής Faucher έγραφε (1878) ότι «η Ερμούπολη μπορεί να είναι περήφανη για την Κρεαταγορά- Ιχθυαγορά, κτίρια που στερούνται και πολύ μεγαλύτερες πόλεις ακόμα και στη Γερμανία».

Τα μνημεία του Μαυσωλείου, κυρίως στο παλαιό ορθόδοξο νεκροταφείο του Αγ. Γεωργίου, είναι από τα καλύτερα γλυπτικά και αρχιτεκτονικά έργα που σώζονται στον ελληνικό χώρο.Ναίσκοι, σαρκοφάγοι, ανάγλυφες επιτύμβιες στήλες, προτομές σε βάθρα ή ψηλούς κίονες και μαρμάρινα αγγεία, αποτελούν ένα μοναδικό σύνολο (1870-τέλη 19ου αιώνα).


Δείτε επίσης:

Πρωτιές της Ερμούπολης (Μέρος Α’)
Πρωτιές της Ερμούπολης (Μέρος Γ’)

Με άδεια αναδημοσίευσης 
από τον Συνδέσμο Συριανών τον οποίο ευχαριστούμε θερμά.
Το κείμενο δημοσιεύθηκε
στο “Περιοδικό Συνδέσμου Συριανών”, Τεύχος 82/2016
Tags: Ερμούπολη
ShareTweetShareSendSend
Προηγούμενο Άρθρο

Χριστουγεννιάτικο Βιωματικό Εργαστήρι για Ενήλικες

Επόμενο Άρθρο

Ρακοκαζανέματα 2017 από το Σύλλογο Κρητών Σύρου στην Ποσειδωνία

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Ανάδειξη της «Ναυπηγικής Παράδοσης στη Σύρο σήμερα»
Podcast

Τεχνογεωγραφίες Καϊκιών: Σύρος / Ακούστε το podcast

22/03/2023
Συμμετοχή της Σύρου στο «Salon Destination Nature 2023»
Επικαιρότητα

Συμμετοχή της Σύρου στο «Salon Destination Nature 2023»

21/03/2023
ΙΑΝΟΣ: Παρουσίαση βιβλίων «Πολιτιστική κληρονομιά και νέες τεχνολογίες» & «Αρχαιομετρία: Απόλυτες χρονολογήσεις και αναλύσεις»
Culture@Home

ΙΑΝΟΣ: Παρουσίαση βιβλίων «Πολιτιστική κληρονομιά και νέες τεχνολογίες» & «Αρχαιομετρία: Απόλυτες χρονολογήσεις και αναλύσεις»

20/03/2023
Χιώτες πρόσφυγες στη Σύρο
Θέματα

Οι χήρες στις νησιωτικές κοινωνίες του Αιγαίου των χρόνων της οθωμανικής κυριαρχίας

19/03/2023
Επόμενο Άρθρο

Ρακοκαζανέματα 2017 από το Σύλλογο Κρητών Σύρου στην Ποσειδωνία

Le beaujolais nouveau est arrivé @ Dr.Wine

Latin / Dance Party @ Siesta

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΟΑΕΔ: Ξεκινά 30/8 οι αιτήσεις για το Πρόγραμμα Χορήγησης Επιταγών Αγοράς Βιβλίων έτους 2021

Εβδομάδα Μικρών Βιβλιοπωλείων 2023

22/03/2023
Έτοιμοι για το Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου Ελλάδος 2023;

Έτοιμοι για το Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου Ελλάδος 2023;

22/03/2023
Ανάδειξη της «Ναυπηγικής Παράδοσης στη Σύρο σήμερα»

Τεχνογεωγραφίες Καϊκιών: Σύρος / Ακούστε το podcast

22/03/2023
«H Τσουτσούνα» μας αποχαιρετά στο «Plastico»

«H Τσουτσούνα» μας αποχαιρετά στο «Plastico»

22/03/2023

ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

  • Θέματα
  • Βιβλίο
  • Εκθέσεις
  • Εποχιακά
  • Θέατρο
  • Θρησκεία
  • Μουσική
  • Οικολογία
  • Παιδί
  • Σινεμά
  • Άθληση

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΣΥΡΟΥ

ΩΡΑΡΙΑ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΩΝ ΧΩΡΩΝ

ΔΩΡΕΑΝ ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ

Ανάδειξη της «Ναυπηγικής Παράδοσης στη Σύρο σήμερα»
Podcast

Τεχνογεωγραφίες Καϊκιών: Σύρος / Ακούστε το podcast

by syrosagenda
22/03/2023
0

Πώς συνδέεται η γεωγραφία με τις εφαρμοσμένες τέχνες; Τι σηματοδοτεί και τι εμπεριέχει η εφαρμοσμένη τέχνη της κατασκευής καϊκιών, τα...

Διαβάστε περισσότερα
Ακαδημία Αθηνών: Ζωντανή μετάδοση της βράβευσης των 3 ηρώων επιβατών των Τεμπών

Ακαδημία Αθηνών: Ζωντανή μετάδοση της βράβευσης των 3 ηρώων επιβατών των Τεμπών

21/03/2023
Τα «Αυγά Μαύρα» στο θέατρο «Απόλλων» στα πλαίσια της Παγκόσμιας Ημέρας Θεάτρου

Τα «Αυγά Μαύρα» στο θέατρο «Απόλλων» στα πλαίσια της Παγκόσμιας Ημέρας Θεάτρου

21/03/2023

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙΣ

Τα Φεστιβάλ του “ΣΥΡΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ 2022”
Ανακοίνωση

Δήμος Σύρου – Ερμούπολης: Επιχορηγήσεις Πολιτιστικών Συλλόγων για το 2023

by syrosagenda
09/03/2023
0

Ο Δήμος Σύρου – Ερμούπολης πρόκειται εντός του οικονομικού έτους 2023 να ενισχύσει οικονομικά: α) πολιτιστικούς συλλόγους, που έχουν την...

Διαβάστε περισσότερα

Ωράρια Μουσείων και Επισκέψιμων Πολιτιστικών Χώρων από 14.3.2023

09/03/2023
ΘΕΑΤΡΟ ΑΠΟΛΛΩΝ: Ακυρώνονται όλες οι δράσεις λόγω του τριήμερου εθνικού πένθους

ΘΕΑΤΡΟ ΑΠΟΛΛΩΝ: Ακυρώνονται όλες οι δράσεις λόγω του τριήμερου εθνικού πένθους

01/03/2023

MEDIA KIT

ΘΕΣΕΙΣ ΠΛΟΙΩΝ LIVE

ΘΕΣΕΙΣ ΑΕΡΟΠΛΑΝΩΝ LIVE

ΚΑΙΡΟΣ ΣΥΡΟΥ

Ermoúpolis, Greece

© 2023 Syros Agenda | Καθημερινή ενημέρωση για την τέχνη και τον πολιτισμό

No Result
View All Result
  • Culture@Home
  • Μουσική
    • Live
    • Party
    • Όπερα
    • Συναυλία
    • Χορός
  • Σινεμά
  • Θέατρο
  • Εκθέσεις
  • Βιβλίο
  • Φεστιβάλ
  • Εποχιακά
    • Συριανό Καρναβάλι
    • Σεμινάριο – Webinar
    • Συνέδριο
    • Ομιλία
    • Ημερίδα
    • Εορτές
    • Πάσχα
  • Παιδί
  • Θρησκεία
  • Υγεία
  • Θέματα
    • Ψηφιακός Πολιτισμός
    • Πολιτισμός
    • Enfield Neorion
    • Επικαιρότητα
    • Απόψεις
    • Διάφορα
    • Διπλωματική
  • Ιστορία Σύρου

© 2023 Syros Agenda | Καθημερινή ενημέρωση για την τέχνη και τον πολιτισμό

Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε τη βέλτιστη εμπειρία πλοήγησης στον ιστότοπό μας.

Μπορείτε να μάθετε ποια cookies χρησιμοποιούμε ή να τα απενεργοποιήσετε στις ρυθμίσεις.

Syros Agenda
Επισκόπηση απορρήτου
Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να σας παρέχουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλόηγησης. Οι πληροφορίες cookie αποθηκεύονται στο πρόγραμμα περιήγησης και εκτελούν λειτουργίες όπως η αναγνώρισή σας όταν επιστρέφετε στον ιστότοπό μας και βοηθώντας την ομάδα μας να καταλάβει ποια τμήματα του ιστότοπου θεωρείτε πιο ενδιαφέροντα και χρήσιμα.
Απολύτως απαραίτητα cookies

Το αυστηρώς απαραίτητο cookie θα πρέπει να είναι ενεργοποιημένο ανά πάσα στιγμή, ώστε να μπορέσουμε να αποθηκεύσουμε τις προτιμήσεις σας για ρυθμίσεις cookie.

Εάν απενεργοποιήσετε αυτό το cookie, δεν θα μπορέσουμε να αποθηκεύσουμε τις προτιμήσεις σας. Αυτό σημαίνει ότι κάθε φορά που επισκέπτεστε αυτόν τον ιστότοπο θα χρειαστεί να ενεργοποιήσετε ή να απενεργοποιήσετε ξανά τα cookies.

3rd Party Cookies

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Google Analytics για τη συλλογή ανώνυμων πληροφοριών, όπως τον αριθμό επισκεπτών στον ιστότοπο και τις πιο δημοφιλείς σελίδες.

Η διατήρηση αυτού του cookie μας επιτρέπει να βελτιώσουμε τον ιστότοπό μας.

Παρακαλούμε ενεργοποιήστε πρώτα τα απολύτως απαραίτητα cookies ώστε να μπορέσουμε να αποθηκεύσουμε τις προτιμήσεις σας!