Στο Μουσείο Μοντέρνας και Σύγχρονης Τέχνης MAMCO στη Γενεύη της Ελβετίας, πραγματοποιείται η έκθεση με τίτλο “Martin Kippenberger: The Museum of Modern Art Syros” (Μάρτιν Κιπενμπέργκερ: Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Σύρου) από 29 Μαΐου έως 8 Σεπτεμβρίου 2019.
Ώρες λειτουργίας: Τρίτη – Παρασκευή 12.00-18.00 και Σάββατο-Κυριακή 11.00-18.00
Σύντομη Παρουσίαση:
Το MOMAS (Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης της Σύρου) του Μάρτιν Κιπενμπέργκερ (1953-1997) δημιουργήθηκε το 1993 και υπήρχε μέχρι το 1996 σε ένα ημιτελές, εγκαταλελειμμένο κτίριο στη Σύρο στις Κυκλάδες (στο οποίο σήμερα στεγάζονται οι εγκαταστάσεις του Βιολογικού Καθαρισμού). Αυτό το μουσείο “ιδρύθηκε” όταν ο Κιπενμπέργκερ, προσκεκλημένος εκεί από τον φίλο του Michel Würthle, εντόπισε από τη θάλασσα το σκελετό ενός τσιμεντένιου οικοδομήματος. Το μεταμόρφωσε σε ένα χώρο πολιτισμού χωρίς τοίχους ούτε συλλογές – ένα μη μουσείο. Ως ο αυτοαποκαλούμενος διευθυντής της τοποθεσίας, ο Κιπενμπέργκερ κάλεσε καλλιτέχνες να κάνουν προτάσεις για το MOMAS, το οποίο ήταν περισσότερο ένα μουσείο ιδεών παρά ένα μουσείο έργων.
“Αν δεν μου δοθεί η δυνατότητα να κάνω μια έκθεση σε ένα μουσείο, τότε θα δημιουργήσω το δικό μου μουσείο, μακρινό, στην άκρη του κόσμου της τέχνης. Θα καλέσω τους φίλους και τους συναδέλφους μου και θα στείλω προσκλήσεις. Οι προσκλήσεις θα είναι οι μοναδικές αποδείξεις για τις δραστηριότητες αυτού του μουσείου”, δήλωνε ο Kippenberger σχετικά με το MOMAS. Οι Cosima von Bonin, Hubert Kiecol, Stephen Prina, Christopher Wool (που έφτιαξαν την σήμανση) οι Lukas Baumewerd, Michel Majerus, Michael Krebber και Heimo Zobernig ήταν μερικοί από τους καλλιτέχνες που κλήθηκαν να συμμετάσχουν σε μια περιοχή που προοριζόταν για ένα πολύ μικρό κοινό (10 άτομα το πολύ).
Στο MAMCO ανήκουν σχεδόν όλα τα σχέδια και η μακέτα του MOMAS. Αυτή η σειρά, αποτελούμενη από αρχεία και έγγραφα, προερχόμενη κυρίως από το Kippenberger’s Estate, παρουσιάστηκε στο Παλέρμο το καλοκαίρι του 2018 (από τον Samuel Gross) ως μέρος της Manifesta, της Ευρωπαϊκής Μπιενάλε της Σύγχρονης Τέχνης. Θα παρουσιαστεί το 2019 στο MAMCO. Ο Kippenberger και το MOMAS έχουν μόνιμη παρουσία στο MAMCO, καθώς στην είσοδό του, υπάρχει μια πυξίδα τοποθετημένη στο πάτωμα, πάνω στην οποία μπορεί να δει κανείς έναν βάτραχο, ένα ζώο που χαρακτήριζε τον Kippenberger, να υποδέχεται το κοινό και που δείχνει την απόσταση που τους χωρίζει από το MOMAS (2.254 χλμ.).
Η έκθεση που διοργανώνεται από την Sophie Costes και τον Samuel Gross, σε συνεργασία με το Ελβετικό Ινστιτούτο της Ρώμης, παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο Fondazione Sant’ Elia στο Παλέρμο.
Με την ευγενική υποστήριξη του Fondation genevoise de bienfaisance Valeria Rossi di Montelera.
Δείτε το Press Kit
Πληροφορίες για την έκθεση θα δείτε ΕΔΩ
www.facebook.com/mamcogeneve/
https://twitter.com/mamco_artmuseum
Μάρτιν Κιπενμπέργκερ (Martin Kippenberger, 1953-1997)
Ο Martin Kippenberger (1953-1997) ήταν ένας από τους πιο ευπροσάρμοστους καλλιτέχνες κατά τη μεταπολεμική περίοδο. Ο καλλιτέχνης, χαρισματικός και ενεργητικός χαρακτήρας, παρήγαγε πολλά έργα με διαφορετικά μέσα: πίνακες ζωγραφικής, γλυπτά, κολάζ, αφίσες και μεγάλες εγκαταστάσεις. Ο Kippenberger προσέγγισε τη δουλειά του με μια συνεχόμενη και ενθουσιώδη ενέργεια, ξανανακαλύπτοντας συνεχώς την καλλιτεχνική του καριέρα, υπονομεύοντας τις άκαμπτες κατηγοριοποιήσεις της αυθεντικότητας και της πρωτοτυπίας της τέχνης, μέσω της εκτίμησης, συνεργασιών και προμηθειών. Ήταν παντρεμένος με ελληνίδα, την Κατερίνα Τερψιθέα Δούκα, η οποία «έφυγε» ένα χρόνο πριν τον θάνατο του, το 1996. Άλλωστε στις καταχρήσεις οφείλεται και ο πρόωρος θάνατος του από καρκίνο του ήπατος.
Για τον άνθρωπο Μάρτιν Κιπενμπέρκερ, που το όνομα του βρίσκεται στο νούμερο 20 των κορυφαίων καλλιτεχνών του προηγούμενου αιώνα σύμφωνα με ψηφοφορία των «Τάιμς» το 2008, μίλησε ο φίλος του, Michel Würthle, ιδιοκτήτης του θρυλικό βερολινέζικου μπαρ «Paris Bar», του οποίου ο καλλιτέχνης υπήρξε θαμώνας, (από παλαιότερη συνέντευξη του στον Γιάννη Ασδραχά στο in2life.gr με αφορμή την έκθεση του το 2013, στους χώρους του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης με τίτλο «A Cry Of Freedom», αποσπάσματα της οποίας ακολουθούν).
«Όταν τον πρωτοσυνάντησα ήταν ντυμένος σαν τυχοδιώκτης της Αγρίας Δύσης και κρατούσε από το λουρί ένα κογιότ», θυμήθηκε. Έγιναν γρήγορα φίλοι. Πολλές φορές ο Κιπενμπέργκερ σε αντάλλαγμα για τα ποτά, δώριζε στον Würthle έργα του. Αυτή η «ανταλλαγή» ήταν μία πρακτική του εικαστικού.
Σε αρκετά από τα ξενοδοχεία που βρέθηκε -ταξίδευε πολύ συχνά- αντάλλαζε σχέδια του που συνήθως φιλοτεχνούσε στα χαρτιά αλληλογραφίας των καταλυμάτων. «Στο εστιατόριο, σκαρφάλωνε στο πρεβάζι του παραθύρου και κάλυπτε τον εαυτό του με την κουρτίνα. Σε όσους είχαν την τύχη να βρίσκονται στο διπλανό τραπέζι απάγγελνε ιστορίες, όπως το ανέκδοτο που δεν τελειώνει ποτέ, πολλές φορές διάρκειας έως και δύο ωρών!» συνέχισε ο Michel Würthle.
Ο ιδιοκτήτης του μπαρ, παντρεμένος με ελληνίδα και ιδιοκτήτης του κτήματος “Καννέ” στα Χρούσσα της Σύρου, είχε καλέσει κάποτε τον καλλιτέχνη στην Ερμούπολη. «Ο Κιπενμπέργκερ ερχόταν συχνά στη Σύρο στις αρχές της δεκαετίας του 1990. Σε ένα από τα πρώτα του ταξίδια ήρθε και μου είπε ότι υπάρχει στην Ερμούπολη… Ακρόπολη. Απόρησα, ρωτώντας τον τι εννοεί. Τότε μου έδειξε τον σκελετό της εγκαταλελειμμένης οικοδομής ενός σφαγείου», θυμήθηκε ο Michel Würthle. Και αυτό το ατελές κτήριο ο εικαστικός βάπτισε ως Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Σύρου, το MOMAS (Museum of Modern Art Syros). Επίσης στη Σύρο εμπνεύστηκε και το «Metro Net», ένα φανταστικό σύστημα υπόγειου σιδηρόδρομου. «Ήταν εξαιρετικά γοητευτικός και πάντα δημιουργούσε θόρυβο γύρω από τον εαυτό του», είπε κλείνοντας ο Michel Würthle.
“Θέλω να τελειώσω τη ζωή μου ελεύθερος. Όταν φύγω απ’ αυτόν τον κόσμο, θέλω να πουν αυτό για μένα: δεν ανήκε σε καμία σχολή, σε καμία θρησκεία, σε κανέναν οργανισμό, σε καμία ακαδημία, και προπάντων σε καμία ιδεολογία εκτός από την ιδεολογία της Ελευθερίας”, έλεγε ο ίδιος, μένοντας πιστός στις επιλογές του μέχρι το τέλος της ζωής του.
Δεν είναι λίγοι οι ξένοι επισκέπτες της Σύρου οι οποίοι γνωρίζοντας – σε αντίθεση με εμάς – το πέρασμα του Κιπενμπέργκερ από το νησί και την ιστορία του MOMAS, αναζητούν το κτίριο που τόσο σημαντικό ρόλο έπαιξε στην ζωή και στο έργο του καλλιτέχνη.