Τα Crossovers είναι ο αντίστοιχος άσος στο μανίκι στον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας. Έχουν τον κατάλληλο ύψος από το έδαφος για όλους τους καιρούς και (συνήθως) όλα τα πλεονεκτήμα τα της οδήγησης των SUV, αλλά είναι μικρά και αποτελεσματικά σαν ένα αυτοκίνητο τριών όγκων (sedan) ή δύο όγκων (hatchback). Είναι φιλικά προς την οικογένεια, όπως ένα minivan. Μερικά δεν είναι καν τόσο άσχημα να τα οδηγείς, έτσι αισθανθείτε επίσης άνετα με το λίγο DNA ενός σπορ αυτοκινήτου σε αυτά. Δεν είναι να απορεί κανείς που τα CUV έχουν κυριαρχούν στην αγορά του αυτοκινήτου τα τελευταία δύο χρόνια. Τα Crossovers έχουν ακόμη εκθρονίσει τα αυτοκίνητα τριών όγκων (sedan) για να γίνουν το πιο δημοφιλές είδος αμαξώματος που πωλούνται στην Αμερική.
Αλλά ενώ ο εμπορικός όρος “crossover” είναι μια πρόσφατη εφεύρεση, η έννοια δεν είναι. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν κάνει αυτοκίνητα που γεμίζουν το κενό μεταξύ των συμβατικών οχημάτων και των οικογενειακών αυτοκινήτων για δεκαετίες. Εδώ είναι τρεις που βοήθησαν να προσδιοριστεί ότι είναι το crossover σήμερα, μαζί με τους σύγχρονους ομοϊδεάτες τους.
Willys-Overland Jeepster
Η αρχή: Αν και δεν μπορεί τεχνικά να είναι ένα αυτοκίνητο με βάση την οικογένεια όπως τα σημερινά CUV, η Willys-Overland Jeepster μπορεί ακριβώς να είναι η πρώτη αληθινή προσπάθεια για ένα όχημα crossover. Μετά το Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, η Willys κατασκεύσασε το CJ (civilian Jeep), Jeep Wagon και Jeep Truck. Ενώ αυτά τα αυτοκίνητα ήταν όλα διαθέσιμα για αγορά από το κοινό, ήταν ακόμα πολύ χρηστικά – περισσότερο για καθημερινή χρήση από γεωργούς από ότι για τους κατοίκους των προαστίων. Για να αποκτήσει μια καλύτερη θέση στην αγορά των καταναλωτών, η Willys αποφάσισε να κατασκευάσει ένα συμβατικό επιβατικό αυτοκίνητο (αν και το ένα χωρίς οροφή) με το ίδιο στυλ και τη στιβαρότητα ενός τζιπ. Η προκύπτουσα Jeepster είχε 4-κύλινδρο κινητήρα και 3-ταχύτητα σύστημα κίνησης με πισωκίνηση. Σε σύγκριση με το CJ, η Jeepster είχε ένα πιο πολύ άνετο εξοπλισμένο εσωτερικό και περισσότερες πολυτέλειες, όπως καλύμματα ζαντών και σκιάδια. Ενώ το κάμπριο σχέδιο του άφηνε να εννοηθεί ότι θα μπορούσε να είναι ένα διασκεδαστικό αυτοκίνητο, βλέποντας το σπορ Jeepster είναι η καλύτερη περίπτωση. Αν και δεν ήταν ακριβώς μια επιτυχία των πωλήσεων, η Jeepster εισήγαγε αναμφίβολα τη βασική αρχή του πως πρέπει να είναι ένα crossover.
AMC Eagle
Η εξέλιξη: Αν και το AMC Eagle ήταν απίστευτα επαναστατικό, δεν παίρνει τα εύσημα που του αξίζουν, επειδή κατασκευάστηκε κατά τη διάρκεια μια εποχής, όταν τα αμερικανικά αυτοκίνητα ήταν πραγματικά σε πτώση: την εποχή της δεκαετίας του ’70 και στις αρχές της δεκαετίας του ’80. Προήλθε από το Gremlin και φαινόταν σαν ένα τυπικό στέισον βάγκον – αλλά το είδος της ανάρτησης αποκάλυψε τον άσο στο μανίκι του: μόνιμα τετρακίνητο, το οποίο ήταν το πρώτο στην πλειοψηφία των επιβατικών αυτοκινήτων. Ακούσατε σωστά: δεν ήταν Subaru ή Audi, αλλά ένα AMC που προέρχεται από το Gremlin που έφερε μόνιμο AWD (All-Wheel Drive) σε κανονικού μεγέθους αυτοκίνητα δρόμου. Αυτό έκανε το Eagle κάπως σχετικό με τα εκτός δρόμου, αλλά ήταν ως επί το πλείστον γνωστό για την ικανότητά του σε συνθήκες κακοκαιρίας (που χρησιμοποιήθηκε στο πρώτο σχολείο της Αμερικής για οδήγηση στον πάγο) και λογικά mpg στοιχεία του – και τα δύο εξέχοντες λόγοι για την αυξανόμενη δημοτικότητα των CUV σήμερα.
Neorion Chicago
Η μοναδικότητα: Η Ελλάδα δεν είναι ακριβώς ότι σας έρχεται στο μυαλό όταν σκέφτεστε για τις χώρες που κατασκευάζουν αυτοκίνητα, πόσο μάλλον crossovers. Αλλά μια από τις καλύτερες βαριές βιομηχανίες της χώρας αυτής, το Νεώριο, παρήγαγε ένα μικρό αριθμό αυτοκινήτων. Τα περισσότερα από αυτά ήταν μικρά EV, αλλά το 1972 η εταιρεία αποφάσισε να χτίσει ένα πολυτελές αυτοκίνητο … περίπου. Το Chicago ήταν ένα 4×4 με την αισθητική μιας λιμουζίνας του 1930, και το τελικό αποτέλεσμα φαινόταν ακριβώς τόσο μπερδεμένο όσο μπορείτε να φανταστείτε. Το Chicago χτίστηκε με ένα σασί από ατσάλι και το σώμα από αλουμίνιο και είχε κίνηση από ένα AMC V8 που επίσης υπήρχε στο Jeep Wagoneer. Δυστυχώς για το Neorion μια αλλαγή στο ελληνικό δίκαιο κατέστρεψε κάθε προοπτική του αυτοκινήτου να βγει στην αγορά. Μόνο δύο Chicago κατασκευάστηκαν και πωλήθηκαν.
Πηγή: http://gearpatrol.com