Υπάρχει άραγε κάποια άγνωστη πτυχή του Σεφέρη, την οποία η έκδοση της ιδιωτικής αλληλογραφίας του με την αδελφή του Ιωάννα Σεφεριάδη, σύζυγο Κωνσταντίνου [Κωστάκη] Τσάτσου, θα μπορούσε αίφνης να αποκαλύψει; Είναι το εύλογο ερώτημα μπροστά στην πρόσφατη έκδοση Επιστολές στην αδελφή του Ιωάννα (1934-1939) (επιμ. Γιώργος Δ. Παναγιώτου, Μελάνι, 2019).
Στις επιστολές του γίνεται αναφορά και για την ολιγόωρη παραμονή του στην Σύρο το καλοκαίρι του 1935.
Παρουσίαση
Οι επιστολές του Σεφέρη στην αδελφή του Ιωάννα Τσάτσου, ουσιαστικά συνιστούν μιαν «αδιατάραχτη στρωματογραφία» ολόκληρης της ενήλικης ζωής του ποιητή. Παρουσιάζουν αντιστικτικά, για κάθε μια διακριτή περίοδο, ανάγλυφη την εξέλιξη της προσωπικής, της ποιητικής και της υπηρεσιακής του ζωής, περισσότερο από τα ημερολόγιά του ή άλλη αλληλογραφία του.
Απευθυνόμενος στην κατά δύο χρόνια μικρότερη αδελφή του, της γράφει για όλα, σημαντικά και ασήμαντα, εντελώς αυθόρμητα, χωρίς αναστολές, ιδιαίτερα για τα προσωπικά του θέματα, τα βαθιά του συναισθήματα, για όλες τις μικρές χαρές του, για όλους τους δισταγμούς και τους καημούς του, προσωπικούς και υπηρεσιακούς.
Πολλές φορές της γράφει εξομολογητικά, με έναν τόνο απογοήτευσης και πικρού παράπονου, ενώ άλλοτε, κάνοντας τους προσωπικούς του απολογισμούς, εκφράζει τις ενδόμυχες σκέψεις του με αισθήματα βαθιάς μελαγχολίας ή και απόγνωσης. Όμως, άλλες φορές, λιγότερο συχνά, γράφει με ένα χαριτωμένο χιούμορ ή έναν παιγνιώδη αυτοσαρκασμό αποφορτίζοντας το τραγικό κλίμα των επιστολών. (Από την εισαγωγή του Γιώργου Δ. Παναγιώτου)
«Μέσα στην πινακοθήκη αυτή των εσωτερικών τοπίων (και όσων άλλων ομοειδούς περιεχομένου) συναντούμε σε δεσπόζουσες θέσεις προσωπεία με ιδιαίτερο αισθητικό και σημασιολογικό αντίκρισμα που λειτουργούν ως δίαυλοι για τη διέλευση υλικού από προσωπικές ερωτικές σχέσεις, όπως είναι το «γαζέλι», η «Κλέλια» ή η «νύμφη της δεξαμενής». Στον ορίζοντα αυτής της εσωτερικής, υποκειμενικής πραγματικότητας, όπου εντοπίζεται η αυτονόητη παρουσία μελών της οικογένειας Σεφεριάδη (ο διαπρεπής νομικός πατέρας Στυλιανός Σεφεριάδης, ο αδελφός Άγγελος, ο θείος Σωκράτης, ο παππούς Πρόδρομος, ο μεγάλος θείος Αναστασάκης), διασταυρώνουν τις διαδρομές τους κατά παραβίαση χωροχρονικών παραμέτρων, μεταξύ πλείστων άλλων, ο Αισχύλος και ο Αριστοτέλης, ο Πλάτων και ο Πλούταρχος, ο Δημήτρης Γληνός και ο Αλέξανδρος Δελμούζος, ο Ξενοφών Ζολώτας και ο Ιωάννης Θεοδωρακόπουλος, ο Κ. Π. Καβάφης και ο Νίκος Καζαντζάκης, ο Άγγελος και η Άννα Σικελιανού, η Έλλη Λαμπρίδη και ο Ζήσιμος Λορεντζάτος, ο Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης και ο Κωστής Παλαμάς, ο Ιωάννης Συκουτρής και ο Περικλής Γιαννόπουλος, ο Μανόλης Τριανταφυλλίδης και ο Θεμιστοκλής Τσάτσος. Ακόμα: ο Ντάντε, ο Προυστ, ο Ρίλκε, ο Σέλλεϋ. Ή ακόμα ο Δομήνικος Θεοτοκόπουλος και ο Σοπέν». (Άλκηστις Σουλογιάννη, bookpress.gr – 15/02/2020)
Περιεχόμενα
Εισαγωγή
Πίνακας επιστολών
Συντομογραφίες
Έργα Σεφέρη
Αλληλογραφίες
Άλλες συντομογραφίες
Πρώτες δημοσιεύσεις επιστολών
Οι επιστολές
Επίμετρα
Επίμετρο Ι
Επίμετρο II
Ευρετήριο κυρίων ονομάτων
Ευρετήριο σεφερικών ποιημάτων και πεζών
Φωτογραφίες
Εισαγωγή, επιμέλεια επιστολών, σημειώσεις: Γιώργος Δ. Παναγιώτου
Λεπτομέρειες:
ISBN13 9789605911546
Εκδότης: ΜΕΛΑΝΙ
Χρονολογία Έκδοσης Σεπτέμβριος 2019
Αριθμός σελίδων 224
Διαστάσεις 21×14
Πρόλογος ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΥ Δ. ΓΙΩΡΓΟΣ
Επιμέλεια ΓΚΑΝΑ ΠΟΠΗ