Η ιστορία του Enfield 8000, που κατασκευάστηκε στις αρχές της δεκαετίας του ’70 στη Σύρο σε 120 αντίτυπα, είναι πλέον λίγο-πολύ γνωστή και όταν λέμε πως αποτελεί το πρώτο σύγχρονο ηλεκτρικό αυτοκίνητο παραγωγής σε όλον τον κόσμο, με κανένα τρόπο δεν έχει δόση εθνοπατριωτικής υπερβολής.
Ο John Parkinson, που κατοικεί στην Αγγλία στο Isle of Wight, πούλησε πρόσφατα το ηλεκτροκίνητο Enfield 8000 (κατασκευής 1975) που είχε στην κατοχή του σε ένα μεγάλο θαυμαστή του οχήματος.
Ο νέος του ιδιοκτήτης Will S., Άγγλος υπήκοος, που ζει ήδη 4 χρόνια στην Σύρο, δηλώνει ενθουσιασμένος για την απόκτηση του και μετά την ολοκλήρωση της αποκατάστασης του στην Αγγλία, το νέο αυτό Enfield 8000 θα κυκλοφορεί στους δρόμους της Σύρου, αν όλα πάνε καλά το προσεχές καλοκαίρι, συντροφεύοντας τον τυχερό ιδιοκτήτη του στις βόλτες του στο νησί. Θα έχει πλέον καινούριο εσωτερικό χώρο και αναβαθμισμένο σύστημα μπαταριών. Επίσης το αμάξωμα του είναι σε καλή κατάσταση και ήδη έχει φροντίσει για την προμήθεια ανταλλακτικών του.
Ο ίδιος θεωρεί κατά τη γνώμη του τη Σύρο ως το καλύτερο από τα ελληνικά νησιά και αυτό λόγω της Ερμούπολης και της βιομηχανίας του, τότε και τώρα. Για πολλούς και διαφορετικούς λόγους θεωρεί σωστό να φέρει το αμάξι πίσω “στο σπίτι του” μετά από 50 χρόνια. Δε θα βρίσκεται σε ένα μουσείο, αλλά θα μπορούν να το βλέπουν να κυκλοφορεί, να το αγγίζουν και σίγουρα θα υπάρξουν κάποιοι που θα θέλουν να το οδηγήσουν, όπως δηλώνει ο ίδιος.
Το συγκεκριμένο όχημα συμμετείχε στο γυρίσματα του ντοκιμαντέρ του Μιχάλη Σταυρόπουλου “Ανάμεσα σε δύο νησιά (A Tale of Two Isles)” και είναι διαθέσιμο στην Cosmote TV. Παρέμεινε στο γκαράζ ακινητοποιημένο τα τελευταία δύο χρόνια, ώσπου να αποκτήσει νέο ιδιοκτήτη.
Στη Σύρο υπάρχει άλλο ένα λειτουργικό Enfield 8000 που φιλοξενείται στο Βιομηχανικό Μουσείο Ερμούπολης, δωρεά της γνωστής εφοπλιστικής οικογένειας, Γουλανδρή που είχε αγοράσει το Νεώριο (νυν ONEX Neorion Shipyards) και είχε δημιουργήσει εργοστάσιο παραγωγής Enfield στην Σύρο, στις εγκαταστάσεις του παλαιού νηματουργίου (Αφων Βελισσαρόπουλου), εκεί που βρισκόταν το πρώην σούπερ μάρκετ “Νεώριο”. Ψυχή του εγχειρήματος του επαναπατρισμού, με όλα τα τεχνικά και γραφειοκρατικά ζητήματα που ανέκυψαν ήταν ο Αλέξης Μαραντζίδης από τη μεριά του Μουσείου, που εν συνεχεία μερίμνησε για την αποκατάσταση του αυτοκινήτου στην εργοστασιακή του μορφή.
Το Enfield 8000, όσο απίστευτο και αν ακούγεται, έχει καλύτερη αεροδυναμική από μια Porche 911 και χαμηλό κέντρο βάρους, κατονομή 50-50 (λόγω του βάρους των μπαταριών) που του επιτρέπει απίστευτες δυνατότητες κατά την κίνηση του στο δρόμο.
Διασώθηκε έτσι άλλο ένα μέρος της τεράστιας βιομηχανικής κληρονομιάς της Σύρο, απομεινάρια και αναμνήσεις της, υπάρχουν ακόμα στο νησί μας. Ήδη στην Σύρο έχουν εγκριθεί θέσεις φόρτισης ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων, που έχουν μηδενικούς ρύπους για το περιβάλλον.