Η ανέγερση του λοιμοκαθαρτήριου στα Λαζαρέτα της Σύρου ξεκίνησε τον Απρίλιο του 1839 και ολοκληρώθηκε τον Ιούνιο του 1840. Η δαπάνη των 150.000 δραχμών θεωρήθηκε τεράστια για την εποχή και το κατέστησε ένα από τα δαπανηρότερα κτίρια. Η λειτουργία του ήρθε να καλύψει την ανάγκη για πρόληψη και υγειονομική περίθαλψη από τις επιδημίες της εποχής εκείνης, κυρίως στην περιοχή της Ερμούπολης, το πρώτο εμπορικό λιμάνι της χώρας, πριν από το λιμάνι του Πειραιά. Ακόμα η κατασκευή του καθιστούσε την Ελλάδα σύγχρονη χώρα που έβρισκε τη θέση της δίπλα στην ταχύτατα εκβιομηχανιζόμενη Ευρώπη, διαχωρίζοντάς την από την «καθυστερημένη» Ανατολή…
Το 1978, το λοιμοκαθαρτήριο αναγνωρίστηκε ως «διατηρητέο μνημείο» (εδώ γελάνε), από το ελληνικό κράτος. Σε συνέχεια αυτής της μέριμνας εκ μέρους του κράτους, το κτίριο παραχωρήθηκε το 1995 σε επιχειρηματία που σκόπευε να το μετατρέψει σε καζίνο – Μάλιστα αποφασίστηκε και ο συντελεστής δόμησης 2,1 επί οικοπέδου συνολικής επιφάνειας 17.000 τ.μ. που επιτρέπει, σύμφωνα με τον παραπάνω συντελεστή, δόμηση 10.000 τ.μ.
Τελικά ο επιχειρηματίας δεν προχώρησε σε περάτωση του έργου, καθώς έκρινε την επένδυση ασύμφορη. Όμως ευτυχώς, το κτίριο είχε χαρακτηριστεί «διατηρητέο μνημείο» και όλοι οι ενδιαφερόμενοι, κράτος, δημοτική αρχή και περίοικοι, φρόντισαν για τη «διατήρησή» του… Μια ιδιαίτερα εύγλωττη όσο και αξιόπιστη μαρτυρία της “φροντίδας” προς το ερείπιο του Λοιμοκαθαρτηρίου Σύρου, δίνει ο Ελληνας αρχιτέκτονας Ιωάννης Τραυλός, που στο βιβλίο του «Ερμούπολη» που εκδόθηκε το 1980, αναφέρει:
Τα τούβλα αυτά, ο “ευϋπόληπτος” αυτός Συριανός τα αφαιρεί κανονικά, με καλέμι και σφυρί, αδιαφορώντας για τις “συνέπειες” που ΔΕΝ έχει, ίσως και γνωρίζοντας πως ΔΕΝ θα έχει συνέπειες. Από τις δυο εκδοχές φαίνεται πως ισχύει μάλλον η δεύτερη, καθώς ο “κύριος” αυτός εργάζεται χωρίς κανένα μέτρο προφύλαξης και χωρίς να ενοχληθεί στο παραμικρό από το “κράτος” που έχει ανακηρύξει το κτίριο “διατηρητέο”…!!! – Όπως λένε κάτοικοι της Ερμούπολης, τα τούβλα τα χρησιμοποιεί στη συνέχεια για την κατασκευή τζακιών…!!!
Εκτός όμως από τη “φροντίδα” που απολαμβάνει το Λοιμοκαθαρτήριο από τον “τζακά”, διάφοροι κτηνοτρόφοι (ορισμένοι από τους οποίους δηλώνουν «εθελοντές φύλακες» του κτιρίου) χρησιμοποιούν τους χώρους του για σταυλισμό και βοσκή των ζώων τους. Παραπονούνται μάλιστα επειδή η αρμόδια κτηματική υπηρεσία του δημοσίου τους υποχρεώνει να υπογράψουν υπεύθυνη δήλωση ότι δεν θα διεκδικήσουν ιδιοκτησιακά το χώρο, ενώ εκείνοι δεν είχαν ποτέ τέτοια πρόθεση…
Κάποια μαρμάρινα κομμάτια του κατασπαραγμένου κτιρίου, περιμένουν τη σειρά τους, ώστε να μεταφερθούν για “μόνιμη εγκατάσταση” σε κάποιο παλιό αρχοντικό ή εξοχικό της Σύρου. Αυτά τα κομάτια είναι μαρμάρινες ποδιές από τζάκια, μαρμάρινα φουρούσια, ενεπίγραφα μεγάλα μάρμαρα, σπασμένα, τεμαχισμένα, τσακισμένα εδώ κι εκεί…
O αρχιτέκτων Βίλχελμ φον Βάϊλερ
Για τον Βαυαρό αρχιτέκτονα του κτιρίου Βίλχελμ φον Βάϊλερ, υπάρχουν διαθέσιμα ελάχιστα στοιχεία. Ο ρυθμός των κτιρίων του ήταν επηρεασμένος από τον γερμανικό νεορομαντισμό, δεν ήταν δηλαδή νεοκλασικός, ενώ ο αρχιτέκτονας είναι επίσης γνωστός από τα τοπογραφικά του σχέδια για την Αθήνα, καθώς και από το πρώτο στρατιωτικό νοσοκομείο στην περιοχή “Μακρυγιαννη”, που διατηρείται μέχρι σήμερα σε πολύ καλή κατάσταση…
|
Το Λοιμοκαθαρτήριο στην Ερμούπολη της Σύρου – Οπως φαίνεται από τη θάλασσα |
Εκτός από αρχιτέκτονας, ο Βάϊλερ ήταν και πολύ καλός ζωγράφος. Αυτό μαρτυρούν δύο εξαιρετικά έργα με νερομπογιά, που απεικονίζουν άποψη της Ερμούπολης από το κτίριο, καθώς και άποψη του κτιρίου από την Ερμούπολη… Γνωστή είναι επίσης η συμμετοχή του κατά 1/4 στην ιδιοκτησία εμπορικού σκάφους της εποχής, που χρησίμευσε για την μεταφορά θηραϊκής γης από τη Σαντορίνη στη Σύρο, υλικού απαραίτητου για τους αρμούς του κτιρίου… Μετά την αποπεράτωση του Λοιμοκαθαρτήριου, πούλησε το μερίδιό του στο σκάφος…
«Προυπολογισμός διά την οικοδομήν μιας αποθήκης επί της θέσεως της οδού της αγοράς εχούσης 13 μέτρα μήκος και 2,6/10 μέτρα πλάτος και ανηκούσης εις τον Δήμον»
Καταγραφή των εργασιών
α’. Κτιστικά
1. Τα τείχη του προσώπου έχουν 18,2 μ. 2 τείχη χωρισμάτων διά 3 αποθήκας 5,2 μ. με ένα μέτρο θεμελίου, ύψος όλον 6,0 μ. επιφάνεια των τοίχων 140, 40 τ. μ
έν μέτρον τετραγωνικόν του τείχους κοινώς με 0,6 μ. χόνδρος υπολογίζεται κατά την τρέχουσαν τιμήν ομού με την ύλην, την πέτραν, άσβεστον, πλιθόζωμα και το εργόχειρον εις 6 δρχ. ίσον με 842 δρχ.
2. Η δημαρχία πρέπει να πληρώση την μεσοτοιχίαν την οποίαν έκτισεν ο γείτων Αθανάσιος Κρίνος 13 μ. μήκος, 6 μ. ύψος ίσον 18 μέτρα προς 6 δρχ. ίσον 468 των οποίων το ήμιση φέρει 234 δρχ
3. Διά τα θεμέλια χρειάζονται 400 κοφίνια πουρτζελάνης προς 25 λεπτά ίσον 100 δρχ.
4. Διά τα παράθυρα, καμάρες, κτλ. 1000 τούβλα ίσον 50 δραχμές.
5. Λιθόστρωσιν των 5 αποθηκών με πλάκας της Τήνου, 30 τ. μ προς 3 δρχ. ίσον 90 δρχ.
6. 4 μάρμαρα της Τήνου διά το παράθυρον το αποβλέπον προς την οδόν της αγοράς προς 60 δρχ. με το δούλευμα των ίσον 240 δρχ.
7. δωμάτισμα με το κουρασάνι 33,80 τ. μ προς 3 δρχ. με την ύλην και το δούλευμα του ίσον 101,40 δρχ.
8. λιθόστρωμα προσωρινόν έμπροσθεν της αποθήκης ως έγγιστα 100 δρχ.
β’. Τεκτονικά
9. σκέπασμα της αποθήκης δια το δώμα 26 ξύλα ελάτης προς 1,50 δρχ. ίσον 46,80 δρχ.
50 σανίδες προς 2 δρχ. ίσον 100 δρχ. αχθοφορικά, μαστορικά, καρφία κτλ 65 δρχ.
10. 3 θύρας με έν φύλλον εις το περίζωσμα προς 40 δρχ. ίσον 120 δρχ.
11. 3 παράθυρα της αποθήκης προς 30 δρχ. ίσον 90 δρχ.
12. 2 κλειδώματα εις τον τείχον, από σίδηρον βάρους περίπου οκάδων 40 προς 1 δρχ. με τα μαστορικά, ίσον 40 δρχ.
13. διάφορα καρφία και ξύλα του σανιδώματος περίπου 100 δρχ. Το όλον 2.320 δρχ.
14. απρόβλεπτα έξοδα και αμοιβή του πρωτομαίστορος 10% από το ανωτέρω όλον , ίσον 232 δρχ. ολική δαπάνη 2.552 δρχ.
Ερμούπολις, 19 7βρίου 1839 γενηθείσα παρά του β. αρχιτέκτονος των Κυκλάδων Β. Βάϊλερ.
Εύπλοια 3ο Τεύχος
(*) Ραγιαδοκρατία: Το καθεστώς των ραγιάδων
Ραγιάς: Ο ανθρωπότυπος/κατάλοιπο της βαρβαρότητας που υπέστη ο Ελληνισμός τα τελευταία 1500 χρόνια – Ο ραγιάς είναι άτομο θρασύδειλο που φέρεται με δουλοπρέπεια σε όσους χρειάζεται χωρίς να μπορεί να εκβιάσει την προσφορά τους – Κατά τον ίδιο τρόπο, φέρεται με υπεροψία σε εκείνους που δεν του είναι χρήσιμοι, όταν είναι βέβαιος πως δεν θα υποστεί συνέπειες…
Ο ραγιάς αδιαφορεί για την ευημερία της κοινωνίας η οποία στεγάζει το άθλιο σαρκίο του. Ενδιαφέρεται πρωτίστως να εκμεταλλευτεί όποια “άρπα-κόλλα” ευκαιρία του παρουσιαστεί προς ίδιον όφελος, αδιαφορώντας ακόμα και για τις συνέπειες που η “ευκαιρία” του μπορεί ενδεχομένως να έχει για το κοινωνικό σύνολο…
Αδιαφορεί για κάθε επιχείρημα που τεκμηριώνει θέσεις ασύμφορες για τον ίδιο και συνήθης αντίδρασή του σε κάθε νέα πληροφορία είναι «Δεν θέλω να ξέρω, δεν θέλω να ξέρω»…
Αρνείται να πάρει θέση σε αντικρουόμενες απόψεις, προβάλλοντας συνήθως το “επιχείρημα” «Δεν ξέρω, μη με μπλέκεις και βρω μπελά»
Είναι ο κλασσικός τύπος που δεν θέλει “μπελάδες”, που παριστάνει τον “τίμιο” αναπαράγοντας τετριμμένα κλισέ περί “ηθικής” και παρεισφρύοντας σε εκκλησιαστικούς και φιλανθρωπικούς κύκλους, με σκοπό τη δημιουργία θετικών “εντυπώσεων”… Ψάχνει μονίμως να “βολευτεί”, ενίοτε γλείφοντας με τρόπο εμετικό δημόσιους και θρησκευτικούς άρχοντες…
Οταν διαπιστώσει ότι κάποιο αξιόλογο οίκημα συναντά την αδιαφορία των αρμοδίων, όπως στην περίπτωση του Λοιμοκαθαρτήριου, ο ραγιάς κλέβει χωρίς αιδώ από τα “έρμα”, αν αυτό του προσφέρει όφελος και ταυτόχρονα του παρέχεται η εγγύηση πως ο ίδιος ΔΕΝ θα έχει συνέπειες…
Μόνο οι “συνέπειες” αναστέλλουν τη “δράση” του ραγιά, καθώς από μόνος του είναι ανίκανος να αποτιμήσει ηθικά κάποια πράξη ή ενέργεια…
Κατά συνέπεια ο όρος «διατηρητέο μνημείο» δεν του λέει απολύτως τίποτα, αφού η “ηθική” που υποδύεται πως διαθέτει, είναι απολύτως κενή περιεχομένου, αν και συνήθως βρίθει από “ατάκες” ξέφρενου μοκροαστικού λαϊκισμού…
Φυσικά αδιαφορεί αν το “έρμο” οίκημα που καταστρέφει είναι κτήμα ολόκληρης της κοινωνίας, καθώς όπως προαναφέρθηκε, η κοινωνία είναι για εκείνον απλά ένα “κρησφύγετο” μέσα στο οποίο φυγαδεύει την άθλια ύπαρξή του και όχι ένα σύνολο ανθρώπων ικανών να ευημερήσουν δρώντας συλλογικά και αλληλέγγυα