• Ημερολόγιο
  • Όροι Χρήσης
  • Syros Places
  • Επικοινωνία
Τρίτη, 21 Μαρτίου 2023
14 °c
Syros
13 ° Τε
13 ° Πε
13 ° Πα
14 ° Σα
15 ° Κυ
Syros Agenda
  • Culture@Home
  • Μουσική
    • Live
    • Party
    • Όπερα
    • Συναυλία
    • Χορός
  • Σινεμά
  • Θέατρο
  • Εκθέσεις
  • Βιβλίο
  • Φεστιβάλ
  • Εποχιακά
    • Συριανό Καρναβάλι
    • Σεμινάριο – Webinar
    • Συνέδριο
    • Ομιλία
    • Ημερίδα
    • Εορτές
    • Πάσχα
  • Παιδί
  • Θρησκεία
  • Υγεία
  • Θέματα
    • Ψηφιακός Πολιτισμός
    • Πολιτισμός
    • Enfield Neorion
    • Επικαιρότητα
    • Απόψεις
    • Διάφορα
    • Διπλωματική
  • Ιστορία Σύρου
No Result
View All Result
  • Culture@Home
  • Μουσική
    • Live
    • Party
    • Όπερα
    • Συναυλία
    • Χορός
  • Σινεμά
  • Θέατρο
  • Εκθέσεις
  • Βιβλίο
  • Φεστιβάλ
  • Εποχιακά
    • Συριανό Καρναβάλι
    • Σεμινάριο – Webinar
    • Συνέδριο
    • Ομιλία
    • Ημερίδα
    • Εορτές
    • Πάσχα
  • Παιδί
  • Θρησκεία
  • Υγεία
  • Θέματα
    • Ψηφιακός Πολιτισμός
    • Πολιτισμός
    • Enfield Neorion
    • Επικαιρότητα
    • Απόψεις
    • Διάφορα
    • Διπλωματική
  • Ιστορία Σύρου
No Result
View All Result
Syros Agenda
No Result
View All Result
Αρχική Σελίδα Θέματα

Επιδιορθώνοντας κυκλαδικά ειδώλια

30/01/2016
in Θέματα
A A
0

Η έννοια της επιδιόρθωσης φθορών ή σπασιμάτων δεν ήταν καθόλου άγνωστη στους Κυκλαδίτες. Χαρακτηριστικό παράδειγμα το βιολόσχημο ειδώλιο αρ. 337.

Το αντικείμενο είχε σπάσει σε δύο κομμάτια και για να επιδιορθωθεί, ανοίχθηκαν δύο τρύπες, μία σε κάθε κομμάτι, ώστε να δεθούν μεταξύ τους με τη βοήθεια κάποιου φθαρτού υλικού που δεν σώθηκε, όπως νήμα ή δερμάτινο λουρί.

Στην περίπτωση που ένα αντικείμενο έσπαζε και ήταν αδύνατη η συγκόλλησή του, οι τεχνίτες έβρισκαν άλλες λύσεις! Το ειδώλιο αρ. 257 συνιστά μοναδική περίπτωση αρχαίας μετασκευής μετά από θραύση. Φαίνεται ότι η μορφή έσπασε στο ύψος των γονάτων και ο γλύπτης λάξευσε τα γόνατα για να σχηματίσει πέλματα και δάκτυλα, εξ ου και η μεγάλη δυσαναλογία μεταξύ κορμού και κάτω άκρων.

Υλικά

Τα λίθινα ειδώλια της Πρωτοκυκλαδικής περιόδου κατασκευάζονταν σχεδόν αποκλειστικά από μάρμαρο. Κοιτάσματα εξαιρετικής ποιότητας λευκού μαρμάρου υπάρχουν σε αφθονία σε πολλά κυκλαδονήσια. Ωστόσο, οι ισοτοπικές αναλύσεις που έχουν γίνει μέχρι στιγμής σε μαρμάρινα αντικείμενα της περιόδου καταδεικνύουν ως κύριες πηγές τη Νάξο και την Κέρο, και σε μικρότερο βαθμό την Πάρο και την Ίο.

Κυκλαδικά ή κυκλαδικού τύπου ειδώλια κατασκευάζονταν ενίοτε και από άλλα υλικά, όπως πράσινους και μαύρους λίθους, ασβεστόλιθο, ελαφρόπετρα, λευκό τόφφο, σχιστόλιθο, πράσινο στεατίτη, όστρεα, οστά ζώων, ελεφαντόδοντο, πυριτόλιθο, μόλυβδο, χαλκό και πηλό, ενώ δεν αποκλείεται να υπήρχαν και ειδώλια από ξύλο, αν και κανένα παράδειγμα του είδους δεν έχει σωθεί. Η χρήση αυτών των υλικών οφείλεται ενδεχομένως στην έλλειψη μαρμάρου σε μία περιοχή, όπως π.χ. στην Θήρα, όπου απαντούν ειδώλια από λευκό τόφφο και υπόλευκο πηλό, ή στη μεγαλύτερη εξοικείωση των εγχώριων τεχνιτών με άλλα υλικά, όπως π.χ. στην Κρήτη, όπου απαντούν ειδώλια από ελεφαντόδοντο, πυριτόλιθο και πράσινο στεατίτη. Πάντως ειδώλια από όστρεο και από πηλό έχουν βρεθεί και σε νησιά όπως η Νάξος, όπου το μάρμαρο αφθονεί.

Εργαλεία

Η κατεργασία του υλικού γινόταν κατά κύριο λόγο με λίθινα εργαλεία. Αν και δεν υπάρχουν σαφείς μαρτυρίες για τον ακριβή εξοπλισμό του Κυκλαδίτη τεχνίτη, η σύγχρονη έρευνα σε συνδυασμό με την πειραματική αρχαιολογία έχουν δείξει ότι πιθανότατα το περισσότερα εργαλεία κατασκευάζονταν από σμύριδα. Αυτό το ιδιαιτέρως βαρύ, σκληρό και μεγάλης πυκνότητας πέτρωμα, που αφθονεί στη Νάξο, προσφερόταν για την παραγωγή εργαλείων, καθώς αρκούσε η απλή διαμόρφωση μιας σφηνοειδούς ή αιχμηρής προεξοχής σε ένα κομμάτι σμύριδας για να χρησιμοποιηθεί ως κρουστήρας (για την λάξευση του υλικού), ως οπέας (για την απόδοση συγκεκριμένων χαρακτηριστικών, όπως οι κοιλότητες των οφθαλμών, ή για την διάνοιξη οπών επισκευής), ως χαρακτικό εργαλείο (για την απόδοση των εγχάρακτων λεπτομερειών) και, τέλος, ως λειαντήρας για την λείανση της επιφάνειας. Η σμυριδόσκονη ήταν, επίσης, ιδιαίτερα αποτελεσματική για την απόξεση της επιφάνειας του μαρμάρου στα πρώτα στάδια κατεργασίας του.

Άλλα εργαλεία που φαίνεται ότι χρησιμοποιήθηκαν ήταν οι λεπίδες από οψιανό και πυριτόλιθο (για την απόδοση εγχάρακτων λεπτομερειών και για την εξάλειψη των ιχνών της λείανσης) καθώς και αιχμηρές φολίδες από τα ίδια υλικά (ως οπείς). Η θηραϊκή ελαφρόπετρα, εμβαπτιζόμενη σε νερό, αποτελούσε έξοχο μέσο για την τελική στίλβωση της επιφάνειας, ενώ για τον ίδιο σκοπό μπορούσαν επίσης να χρησιμοποιηθούν άμμος με νερό. Χάλκινες σμίλες, θα μπορούσαν να έχουν χρησιμοποιηθεί για την διάνοιξη οπών και την απόδοση εγχάρακτων λεπτομερειών με μεγαλύτερη ακρίβεια σε πιο περίτεχνες μορφές, όπως οι αρπιστές ή ‘τριγωνιστές’. Ωστόσο, η μεγάλη αξία των μετάλλινων εργαλείων και η μικρή τους ανθεκτικότητα, λόγω της μεγάλης περιεκτικότητάς τους σε χαλκό, έχουν θεωρηθεί σημαντικοί ανασταλτικοί παράγοντες για την χρήση τους.

Τεχνικές

Όπως συμπεραίνουμε από τα λιγοστά ημιτελή ειδώλια που σώζονται, το κομμάτι μαρμάρου που αποτελούσε την πρώτη ύλη λαξευόταν με κρουστικά εργαλεία μέχρι να αρχίσει να αποκτά το βασικό σχήμα που επιθυμούσε ο τεχνίτης. Ακολουθούσε η αργή διαδικασία της απόξεσης με σμυριδόσκονη, που έδινε την επιθυμητή μορφή και διάσταση στα μέλη και την κεφαλή του ειδωλίου, σύμφωνα με τους κανόνες και τις αυστηρές αναλογίες που παρατηρούνται στην κυκλαδική μαρμαρογλυπτική. Στη συνέχεια η αδρή επιφάνεια λειαινόταν με προσοχή πριν αρχίσει η λεπτή δουλειά της εγχάραξης και της απόδοσης των λεπτομερειών. Στο τέλος, το ειδώλιο στιλβωνόταν για να αποκτήσει τη λεία επιφάνεια που γνωρίζουμε από τα περισσότερα παραδείγματα που διασώθηκαν έως τις μέρες μας.

Πολύ συχνά, μπορούμε να διακρίνουμε ίχνη λείανσης στην επιφάνεια των ειδωλίων, ενώ σε αρκετά παραδείγματα του «κανονικού» τύπου είναι εμφανή τα ίχνη του εργαλείου που χρησιμοποιήθηκε για την εξομάλυνση των πλευρών της εγκοπής μεταξύ των σκελών. Επίσης υπάρχουν αρκετές περιπτώσεις ειδωλίων όπου είναι εμφανή τα ίχνη επισκευής.

Η κατασκευή των κυκλαδικών ειδωλίων βασιζόταν σε συγκεκριμένους κανόνες και ένα λεπτομερές σύστημα αναλογιών, που απαιτούσαν ακριβείς μετρήσεις και ιδιαίτερη δεξιοτεχνία στην εφαρμογή τους. Δεν μπορεί, λοιπόν, παρά να αποτελούσε την ενασχόληση ειδικευμένων τεχνιτών ή εργαστηρίων, που θα μετέδιδαν τη γνώση και την εμπειρία τους στους απογόνους τους – αφού πρώτα οι τελευταίοι θα εργάζονταν για αρκετά χρόνια κοντά τους ως ασκούμενοι. Κάποιοι ερευνητές έχουν επιχειρήσει να αποδώσουν ομάδες ειδωλίων παρόμοιας τεχνοτροπίας σε συγκεκριμένους τεχνίτες ή εργαστήρια που συμβατικά αποκαλούνται «καλλιτέχνες» και παίρνουν το όνομά τους από το μουσείο ή την πόλη όπου βρίσκονται τα σημαντικότερα έργα τους ή από τον ανασκαφέα που τα ανακάλυψε (π.χ. Καλλιτέχνης Γουλανδρή, Καλλιτέχνης Βερολίνου, Καλλιτέχνης Ντούμα, κ.ά.). Άλλοι ερευνητές, ωστόσο, αμφισβητούν αυτές τις αποδόσεις και θεωρούν ότι οι ομοιότητες οφείλονται σε χρονολογικές ή γεωγραφικές συγγένειες.

Θα πρέπει να σημειωθεί, πάντως, ότι η γνώση μας για την τεχνική κατασκευής των κυκλαδικών ειδωλίων βασίζεται σε διάσπαρτα ευρήματα από τάφους και οικισμούς της εποχής καθώς και σε προσεκτικές παρατηρήσεις επί των ίδιων των ειδωλίων. Μέχρι στιγμής, δεν έχει εντοπιστεί κάποιος χώρος που να μπορεί να ταυτιστεί με εργαστήριο μαρμαρογλυπτικής κι έτσι η οργάνωση της παραγωγής παραμένει ουσιαστικά άγνωστη.

Πηγή: cycladic.gr

Tags: κυκλαδικό ειδώλιο
ShareTweetShareSendSend
Προηγούμενο Άρθρο

ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ ΠΑΛΛΑΣ: Ο μικρός πρίγκηπας

Επόμενο Άρθρο

ΣΙΝΕΜΑ: Τα 400 Χτυπήματα & Λος Ολβιδάδος | Βιβλιοθήκη Πανεπιστημίου Αιγαίου

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Συμμετοχή της Σύρου στο «Salon Destination Nature 2023»
Επικαιρότητα

Συμμετοχή της Σύρου στο «Salon Destination Nature 2023»

21/03/2023
ΙΑΝΟΣ: Παρουσίαση βιβλίων «Πολιτιστική κληρονομιά και νέες τεχνολογίες» & «Αρχαιομετρία: Απόλυτες χρονολογήσεις και αναλύσεις»
Culture@Home

ΙΑΝΟΣ: Παρουσίαση βιβλίων «Πολιτιστική κληρονομιά και νέες τεχνολογίες» & «Αρχαιομετρία: Απόλυτες χρονολογήσεις και αναλύσεις»

20/03/2023
Χιώτες πρόσφυγες στη Σύρο
Θέματα

Οι χήρες στις νησιωτικές κοινωνίες του Αιγαίου των χρόνων της οθωμανικής κυριαρχίας

19/03/2023
H ψηφιακή εγκυκλοπαίδεια ABOUT LIBRARIES υποψήφια στα DH (Digital Humanities) AWARDS 2022
Βιβλίο

H ψηφιακή εγκυκλοπαίδεια ABOUT LIBRARIES υποψήφια στα DH (Digital Humanities) AWARDS 2022

18/03/2023
Επόμενο Άρθρο

ΣΙΝΕΜΑ: Τα 400 Χτυπήματα & Λος Ολβιδάδος | Βιβλιοθήκη Πανεπιστημίου Αιγαίου

Η ΕΠΙΝΗΣΙΑ Ηώς στη Σύρο | Εκπαιδευτικά Εργαστήρια

Μαθήματα Γιόγκα @ Πολυχώρο Πολιτισμού & Δημιουργίας Σύρου

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ακαδημία Αθηνών: Ζωντανή μετάδοση της βράβευσης των 3 ηρώων επιβατών των Τεμπών

Ακαδημία Αθηνών: Ζωντανή μετάδοση της βράβευσης των 3 ηρώων επιβατών των Τεμπών

21/03/2023
Τα «Αυγά Μαύρα» στο θέατρο «Απόλλων» στα πλαίσια της Παγκόσμιας Ημέρας Θεάτρου

Τα «Αυγά Μαύρα» στο θέατρο «Απόλλων» στα πλαίσια της Παγκόσμιας Ημέρας Θεάτρου

21/03/2023
Η Εθνική Λυρική Σκηνή τιμά τη Μαρία Κάλλας

Η Εθνική Λυρική Σκηνή τιμά τη Μαρία Κάλλας

21/03/2023
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ ΠΑΛΛΑΣ: Creed ΙΙΙ

ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ ΠΑΛΛΑΣ: Creed ΙΙΙ

21/03/2023

ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

  • Θέματα
  • Βιβλίο
  • Εκθέσεις
  • Εποχιακά
  • Θέατρο
  • Θρησκεία
  • Μουσική
  • Οικολογία
  • Παιδί
  • Σινεμά
  • Άθληση

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΣΥΡΟΥ

ΩΡΑΡΙΑ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΩΝ ΧΩΡΩΝ

ΔΩΡΕΑΝ ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ

Ακαδημία Αθηνών: Ζωντανή μετάδοση της βράβευσης των 3 ηρώων επιβατών των Τεμπών
Culture@Home

Ακαδημία Αθηνών: Ζωντανή μετάδοση της βράβευσης των 3 ηρώων επιβατών των Τεμπών

by syrosagenda
21/03/2023
0

Τέμπη: Η Ακαδημία Αθηνών τιμά τους τρεις «νεαρούς ήρωες» που έσωσαν επιβάτες του μοιραίου τρένου Την Πέμπτη 23 Μαρτίου 2023...

Διαβάστε περισσότερα
Τα «Αυγά Μαύρα» στο θέατρο «Απόλλων» στα πλαίσια της Παγκόσμιας Ημέρας Θεάτρου

Τα «Αυγά Μαύρα» στο θέατρο «Απόλλων» στα πλαίσια της Παγκόσμιας Ημέρας Θεάτρου

21/03/2023
Ο Κώστας Τουρνάς, η Danai Nielsen και ο Σταύρος Νιφοράτος στο «Μουσικό κουτί» της ΕΡΤ1

Ο Κώστας Τουρνάς, η Danai Nielsen και ο Σταύρος Νιφοράτος στο «Μουσικό κουτί» της ΕΡΤ1

21/03/2023

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙΣ

Τα Φεστιβάλ του “ΣΥΡΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ 2022”
Ανακοίνωση

Δήμος Σύρου – Ερμούπολης: Επιχορηγήσεις Πολιτιστικών Συλλόγων για το 2023

by syrosagenda
09/03/2023
0

Ο Δήμος Σύρου – Ερμούπολης πρόκειται εντός του οικονομικού έτους 2023 να ενισχύσει οικονομικά: α) πολιτιστικούς συλλόγους, που έχουν την...

Διαβάστε περισσότερα

Ωράρια Μουσείων και Επισκέψιμων Πολιτιστικών Χώρων από 14.3.2023

09/03/2023
ΘΕΑΤΡΟ ΑΠΟΛΛΩΝ: Ακυρώνονται όλες οι δράσεις λόγω του τριήμερου εθνικού πένθους

ΘΕΑΤΡΟ ΑΠΟΛΛΩΝ: Ακυρώνονται όλες οι δράσεις λόγω του τριήμερου εθνικού πένθους

01/03/2023

MEDIA KIT

ΘΕΣΕΙΣ ΠΛΟΙΩΝ LIVE

ΘΕΣΕΙΣ ΑΕΡΟΠΛΑΝΩΝ LIVE

ΚΑΙΡΟΣ ΣΥΡΟΥ

Ermoúpolis, Greece

© 2023 Syros Agenda | Καθημερινή ενημέρωση για την τέχνη και τον πολιτισμό

No Result
View All Result
  • Culture@Home
  • Μουσική
    • Live
    • Party
    • Όπερα
    • Συναυλία
    • Χορός
  • Σινεμά
  • Θέατρο
  • Εκθέσεις
  • Βιβλίο
  • Φεστιβάλ
  • Εποχιακά
    • Συριανό Καρναβάλι
    • Σεμινάριο – Webinar
    • Συνέδριο
    • Ομιλία
    • Ημερίδα
    • Εορτές
    • Πάσχα
  • Παιδί
  • Θρησκεία
  • Υγεία
  • Θέματα
    • Ψηφιακός Πολιτισμός
    • Πολιτισμός
    • Enfield Neorion
    • Επικαιρότητα
    • Απόψεις
    • Διάφορα
    • Διπλωματική
  • Ιστορία Σύρου

© 2023 Syros Agenda | Καθημερινή ενημέρωση για την τέχνη και τον πολιτισμό

Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε τη βέλτιστη εμπειρία πλοήγησης στον ιστότοπό μας.

Μπορείτε να μάθετε ποια cookies χρησιμοποιούμε ή να τα απενεργοποιήσετε στις ρυθμίσεις.

Syros Agenda
Επισκόπηση απορρήτου
Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να σας παρέχουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλόηγησης. Οι πληροφορίες cookie αποθηκεύονται στο πρόγραμμα περιήγησης και εκτελούν λειτουργίες όπως η αναγνώρισή σας όταν επιστρέφετε στον ιστότοπό μας και βοηθώντας την ομάδα μας να καταλάβει ποια τμήματα του ιστότοπου θεωρείτε πιο ενδιαφέροντα και χρήσιμα.
Απολύτως απαραίτητα cookies

Το αυστηρώς απαραίτητο cookie θα πρέπει να είναι ενεργοποιημένο ανά πάσα στιγμή, ώστε να μπορέσουμε να αποθηκεύσουμε τις προτιμήσεις σας για ρυθμίσεις cookie.

Εάν απενεργοποιήσετε αυτό το cookie, δεν θα μπορέσουμε να αποθηκεύσουμε τις προτιμήσεις σας. Αυτό σημαίνει ότι κάθε φορά που επισκέπτεστε αυτόν τον ιστότοπο θα χρειαστεί να ενεργοποιήσετε ή να απενεργοποιήσετε ξανά τα cookies.

3rd Party Cookies

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Google Analytics για τη συλλογή ανώνυμων πληροφοριών, όπως τον αριθμό επισκεπτών στον ιστότοπο και τις πιο δημοφιλείς σελίδες.

Η διατήρηση αυτού του cookie μας επιτρέπει να βελτιώσουμε τον ιστότοπό μας.

Παρακαλούμε ενεργοποιήστε πρώτα τα απολύτως απαραίτητα cookies ώστε να μπορέσουμε να αποθηκεύσουμε τις προτιμήσεις σας!