Η Ένωση Ελλήνων Θεατρικών και Μουσικών Κριτικών απένειμε το Βραβείο Μουσικολογικού Συγγράμματος 2022/23 στον Α΄ τόμο της «Ιστορίας της Μουσικής στη Νεώτερη Ελλάδα», έκδοση του Ωδείου Αθηνών σε επιμέλεια Χ. Ξανθουδάκη, Π. Βλαγκόπουλου, Κ. Καρδάμη, Σ. Κουρμπανά.
Το βραβείο παρέλαβαν τη Δευτέρα 11 Μαρτίου 2024 η Στέλλα Κουρμπανά και ο Κώστας Καρδάμης μαζί με τον Πρόεδρο ΔΣ του Ωδείου Νίκο Τσούχλο. Η βράβευση αφιερώθηκε στη μνήμη του εμπνευστή της τρίτομης έκδοσης Χάρη Ξανθουδάκη. Η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε στο Ολύμπια, Δημοτικό Μουσικό Θέατρο «Μαρία Κάλλας» για 28η χρονιά, από τον Οργανισμό Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας δήμου Αθηναίων (ΟΠΑΝΔΑ) και την Ένωση Ελλήνων Θεατρικών και Μουσικών Κριτικών.
Την Κριτική Επιτροπή Θεάτρου 2022/23 απάρτιζαν οι θεατρικοί κριτικοί: Λέανδρος Πολενάκης (πρόεδρος), Κώστας Ζήσης, Μαρία Μαρή, Νίκος Μπατσικανής και Κωνσταντίνος Μπούρας, ενώ την Κριτική Επιτροπή Μουσικής οι μουσικοί κριτικοί: Κυριάκος Λουκάκος (πρόεδρος), Αθανάσιος Βαβλίδας, Δημήτριος Κιουσόπουλος, Θάνος Μαντζάνας και Θωμάς Ταμβάκος.
«Η Ερμούπολη στην Ιστορία της Μουσικής»
Πρόσφατα παρουσιάστηκε η έκδοση «Η Ιστορία της Μουσικής στη Νεώτερη Ελλάδα» (Ωδείο Αθηνών, 2022-24) στο Θέατρο «Απόλλων» με ειδική αναφορά στην συμβολή της Ερμούπολης.
Πόσοι γνωρίζουν ότι η πρώτη μουσικολογική διαμάχη στον τόπο μας έλαβε χώρα στην Ερμούπολη το 1889; Θα μπορούσε κανείς να αναλογιστεί ότι η Ελλάδα συμμετείχε στον θεωρητικό διάλογο που είχε ξεσπάσει στην Ευρώπη τον 19ο αιώνα περί της απόλυτης και της περιγραφικής μουσικής; Και αν ναι, θα μπορούσε άραγε να φανταστεί ότι η διαμάχη τελείωσε με την σύνθεση ενός μουσικού έργου, που είχε ως στόχο να πείσει πως η μουσική μπορεί να περιγράψει κάτι εξωμουσικό;
Παρουσίαση του βιβλίου
Η τρίτομη συλλογική «Ιστορία της Μουσικής στη Νεώτερη Ελλάδα» στοχεύει σε μια συνολική παρουσίαση της συνεχούς παράδοσης της νεοελληνικής μουσικής ζωής και παραγωγής από την Άλωση έως και σήμερα, αξιοποιώντας τις τελευταίες μουσικολογικές έρευνες αλλά και τον πλούτο των αρχειακών πηγών. Το αποτέλεσμα είναι αποκαλυπτικό, αν όχι αιφνιδιαστικό, για τον αναγνώστη, ο οποίος μέχρι πρότινος είχε υπόψη του θεωρήσεις που εντόπιζαν τις απαρχές της ιστορίας της έντεχνης μουσικής στον τόπο μας στις αρχές του 20ού αιώνα, για να ανακαλύψει πως η αφήγηση της έκδοσης ξεκινάει πέντε αιώνες νωρίτερα. Ελπίζουμε ότι το τρίτομο αυτό έργο, που ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις της σύγχρονης επιστήμης, θα αποτελέσει έργο -βραχυπρόθεσμης και μεσοπρόθεσμης- αναφοράς για τους ερευνητές, και υπόδειγμα για οποιαδήποτε ανάλογη πρωτοβουλία επιχειρηθεί στο μέλλον. (Από το Σημείωμα του Δ.Σ. του Μουσικού & Δραματικού Συλλόγου – Ωδείον Αθηνών)
Διαβάστε αναλυτικά το σχετικό άρθρο ΕΔΩ